NASZE PUBLIKACJE

Rozwój społeczno-emocjonalny dzieci – tabela umiejętności

Dwie radosne przytulacjące się dziewczynki

Poniższa tabela przedstawia zbiór umiejętności rozwojowych z obszaru społeczno-emocjonalnego, które powinny osiągnąć dzieci do 6 roku życia. Gdy rodzic obserwuje u swojego dziecka nieprawidłowości powinien zgłosić się do specjalisty, który będzie w stanie postawić diagnozę oraz dopasować wsparcie odpowiednio do problemów dziecka i/lub rodziny. Warto pamiętać, że im szybciej ewentualne trudności zostaną zdiagnozowane, tym lepsze będą efekty stymulacji.

Dodatkowo warto wspomnieć, że różne zdolności nie pojawiają się u wszystkich dzieci dokładanie w tym samym momencie. Rozwój każdego dziecka jest bardzo indywidualny i zależy od wielu czynników zarówno genetycznych, jak i środowiskowych czy temperamentalnych, dlatego w tabeli określone są orientacyjne przedziały występowania określonych zachowań.

Wiek Umiejętności z zakresu funkcjonowania
społeczno-emocjonalnego
0-3  miesięcy
  • okazywanie zainteresowania i reagowanie na bodźce wzrokowe, dotykowe, dźwiękowe, ruch i inne doznania sensoryczne;
  • odwracanie głowy od nieprzyjemnych zapachów;
  • wrażliwość na zmianę pozycji;
  • uspokajanie się przez kołysanie/bujanie;
  • zamykanie oczu w reakcji na ostre światło;
  • preferencja patrzenia na ruch;
  • skupianie wzroku na twarzy dorosłego;
  • preferencja głosu matki;
  • rozwój zachowań sygnałowych: płacz (który jest modulowany w zależności od przyczyny), ssanie, przywieranie, chwytanie.
2-5 miesięcy
  • okazywanie przywiązania np. uśmiech społeczny, inicjowanie i utrzymywanie interakcji przed dłuższy czas;
  • radość ze wspólnych zabaw, płacz, gdy zabawa zostaje przerwana;
  • zwiększanie się ekspresji, komunikacji ruchami ciała i mimiką;
  • naśladowanie niektórych ruchów i wyrazów twarzy;
  • obserwacja twarzy;
  • wyrażanie radości, smutku, złości.
4-10 miesięcy
  • rozwój naprzemiennych interakcji z przekazywaniem intencji poprzez okazywanie uczuć, wydawanie dźwięków, ruchy rąk itp.;
  • odpowiedź uśmiechem na uśmiech.
7-10 miesięcy
  • wyrażanie strachu (pojawienie się leku separacyjnego);
  • negatywna reakcja na nieobecność rodzica oraz pojawianie się obcych osób;
  • przyjemność z zabawy społecznej;
  • zainteresowanie swoim odbiciem w lustrze;
  • odpowiadanie na wyraz emocji innej osoby;
  • reagowanie na swoje imię;
  • początek reakcji na zakaz;
  • rozpoznawanie emocji po tonie głosu;
  • sygnalizowanie radości i niezadowolenia tonem głosu;
  • gaworzenie;
  • pojawienie się gestu wskazywania placem;
  • tworzenie wspólnego pola uwagi.
10-18 miesięcy
  • inicjowanie i kontynuowanie następujących po sobie, jedna po drugiej naprzemiennych interakcji społecznych lub wymiany sygnałów emocjonalnych;
  • wchodzenie w wiele interakcji społeczno-emocjonalnych z rzędu w celu rozwiązania problemu.
12-18 miesięcy
  • nieśmiałość/lęk wobec obcych;
  • preferowanie rodziców (opiekunów) od innych osób, płacz, gdy wychodzą;
  • radość z naśladowania innych w zabawie;
  • posiadanie ulubionych osób i zabawek; sprawdzanie reakcji innych na swoje zachowania;
  • powtarzanie dźwięków/gestów w celu przywołania uwagi;
  • współpraca przy ubieraniu poprzez wyciąganie rączek, nóżek;
  • reakcja na polecenia i zakazy, przerywanie czynności, gdy dorosły mówi „nie wolno”;
  • posługiwanie się prostym gestami np. kręcenie głową na „nie”, machanie „papa”;
  • gaworzenie z intonowaniem wypowiedzi;
  • nazywanie „mama”/ „tata”;
  • używane okrzyków do komunikowania się np. „O!”;
  • próba naśladowania słów;
  • radość z pochwały i powtarzanie danego zachowania;
  • wskazywanie części ciała;
  • szukanie pocieszenia u rodzica np. poprzez przytulenie się.
 18-24 miesięcy
  • znaczące używanie słów i wyrażeń;
  • angażowanie się w zabawy z udawaniem z opiekunem lub z rówieśnikami;
  • wskazywanie i przynoszenie przedmioty;
  • naśladowanie dźwięków zwierząt, pojazdów, czynności;
  • przynoszenie przedmiotów zachęcając dorosłego do wspólnej zabawy;
  • zabawa naprzemienna (np. gra w piłkę, puszczanie autek);
  • szukanie pomocy i proszenie gestem/słowem/zachowaniem;
  • wskazywanie palcem pożądanego przedmiotu;
  • wskazywanie interesujących rzeczy/sytuacji;
  • adekwatne do sytuacji kręcenie głową na „nie” oraz kiwane na „tak”.
 24-30 miesięcy
  • naśladowanie zachowań innych, szczególnie dorosłych i starszych dzieci;
  • przyglądanie się zabawie innych dzieci i próby dołączania;
  • nazywanie znajomych przedmiotów na obrazkach;
  • wypowiadanie prostych zdań;
  • zadawanie pytań „co to?”;
  • budowanie poczucia odrębności, oddalanie się od opiekunów.
30-36 miesięcy
  • logiczne łączenie znaczących pojęć;
  • słuchanie opowieści i tłumaczeń;
  • dopytywanie; pytania „po co”, „dlaczego”;
  • zainteresowanie otoczeniem, zdarzeniami z życia codziennego;
  • nauka wspólnego recytowania wierszyków i piosenek;
  • próby odmiany wyrazów;
  • zabawa w naśladowanie dorosłych;
  • dążenie do samodzielności – ubieranie, rozbieranie, jedzenie.
3-4 lata
  • spontaniczne okazywanie uczuć;
  • pojawia się wstyd, poczucie winy;
  • zabawa naprzemienna;
  • rozumienie pojęć własności „moje”/ „twoje”/ „jego/jej”;
  • pozostawanie bez rodziców;
  • sprzeciw wobec większym zmianom w rutynie;
  • wykonywanie 2/3-częściowych poleceń;
  • rozumienie większości kierowanych do dziecka komunikatów;
  • zrozumiałe sygnalizowanie swoich potrzeb;
  • rozumienie relacji przestrzennych („na”/ „pod”/ „w”);
  • podawanie swojego imienia i wieku;
  • próby używania zaimków osobowych;
  • samodzielne układanie prostych układanek;
  • słuchanie czytanych książeczek;
  • przywoływanie innych po zobaczeniu czegoś ciekawego;
  • zabawa tematyczna, np. w dom;
  • nadawanie różnych znaczeń zabawkom;umiejętność zabawy z innymi – czekanie na swoją kolej, współpraca z innymi;
  • początek współpracy z innymi;
  • początek rozumienia i przestrzegania zasad;
  • stopniowe przyswajanie reguł pozwalających na funkcjonowanie w grupie;
  • rozumienie językowych zasad społecznych oraz słownictwa nazywającego emocje.
4-5 lat
  • rozbudowanie zabawy „na niby”;
  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie;
  • negocjowanie rozwiązywania konfliktów;
  • postrzeganie siebie jako osoby z myślami uczuciami;
  • umiejętność opowiadania (może się zdarzać, że dziecko w tym wieku nie odróżnia fantazji od rzeczywistości, mija to jednak ok. 5-6 roku życia)
  • mowa wyraźna, raczej poprawna gramatycznie;
  • zdolność do rozumienia i respektowania zasad obowiązujących w grupie;
  • umiejętność uczestnictwa w grach z regułami;
  • początek zdolności do reakcji odroczonych i umiejętności kontroli emocji i ich ekspresji;
  • nowe emocje: zakłopotanie, duma, zazdrość.
5-6  lat
  • dążenie do zadowolenia innych, np. poprzez ustąpienie, pocieszenie;
  • silne poczucie tożsamości płciowej i świadomość niezmienności płci;
  • współpraca i negocjowanie;
  • tworzenie coraz dłuższych opowiadań;
  • wzrost znaczenia autorytetu osób innych niż rodzice;
  • rozwój moralności.

Autor: mgr Aleksandra Wielgosz – psycholog