NASZE PUBLIKACJE
PEDAGOGIKA
Dziecięca matematyka
Często słyszę od rodziców, że nauka w klasach I-III jest czymś bardzo łatwym i nie należy się nią zbytnio przejmować, nawet jeśli dziecko na tym etapie napotka jakieś trudności. Rodzice liczą na to, że dziecko „wyrośnie”, albo, że problem sam zniknie. Artykuł poświęcony rozwojowi myślenia matematycznego u dzieci pięcio-, sześcioletnich mających rozpocząć naukę w klasie I szkoły podstawowej.
Świat zmysłów – wstęp do integracji sensorycznej
Otaczający nas świat bogaty jest w kolory, kształty, dźwięki, zapachy. To, jak zwierzęta postrzegają świat, zależy od posiadanych przez nie układów sensorycznych. Człowiek również poznaje świat za pomocą układów sensorycznych, czyli układów zmysłowych, czy jeszcze inaczej systemów zmysłowych. Wszyscy potrafimy wymienić pięć podstawowych zmysłów występujących u człowieka, za pomocą których odbierane są informacje z otaczającego nas środowiska. Są to: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk. Oprócz wymienionych, istnieją jeszcze inne. Jakie? Zachęcamy do lektury!
Czym są zaburzenia przetwarzania słuchowego APD?
Słyszenie nie jest jednoznaczne ze słuchaniem. Możemy mieć dobry słuch a funkcjonować jak osoba z niedosłuchem. Słyszenie jest procesem biernym i zależy od stanu naszego narządu słuchu. Należy podkreślić, że tak naprawdę słyszymy mózgiem, a ucho to drzwi do mózgu.
Zanim pomyślisz o dyskalkulii, czyli najczęściej pojawiające się przyczyny trudności w nauce matematyki
Od blisko 10 lat w swojej codziennej pracy zajmuję się m.in. diagnozowaniem przyczyn trudności szkolnych w nauce matematyki. Rodzice jako powód zgłoszenia na badanie w tym kierunku często podają dyskalkulię często nie wiedząc z czym się ona wiąże. Z mojego doświadczenia wynika, że trudności w nauce matematyki mają różne podłoże, z których dyskalkulia stanowi niewielki procent uczniów przebadanych.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci – przyczyny, symptomy, terapia.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego, to zagadnienie stosunkowo nowe i wciąż mało poznane wśród osób pracujących z dziećmi. Rodzice, nauczyciele coraz częściej dzielą się wrażeniem, że przybywa dzieci, które nie reagują na słowa do nich kierowane, „jakby nie słyszały, co się do nich mówi”. Rodzice, decydując się na badania słuchu, otrzymują diagnozę, że słuch fizjologiczny jest w normie (nie ma niedosłuchu), ale obserwują, że ich dziecko nadal funkcjonuje jak osoba lekko niedosłysząca.
Dyskalkulia
Dyskalkulia, a właściwie specyficzne zaburzenia arytmetyczne są zaliczane do specyficznych trudności w uczeniu się. Izolowana jej postać występuje bardzo rzadko, gdyż zwykle obserwujemy u uczniów trudności w nauce matematyki wynikające z występowania dysleksji.
Kiedy do logopedy?
Zapraszamy Państwa do zapoznania się z artykułem, który zwraca uwagę na problem wad wymowy u dzieci. Odpowiada on na pytania: na co zwracać uwagę w rozwoju mowy dziecka?, co powinno zaniepokoić rodzica? oraz jakie są normy rozwoju mowy dziecka? Zachęcamy po poczytania!
Jak rozwijać gotowość szkolną – ćwiczenia praktyczne
W artykule znajdziecie Państwo ćwiczenia mające na celu rozwijanie umiejętności niezbędnych do osiągnięcia gotowości szkolnej przez dziecko.
Diagnoza gotowości szkolnej w Poradni
Decyzja o posłaniu dziecka do klasy pierwszej nie należy do łatwych. Z tego artykułu dowiecie się Państwo czym jest gotowość szkolna i jak wygląda jej diagnoza w naszej Poradni.
Ocena rodzicielska gotowości szkolnej
Przedstawiamy narzędzie, które zostało przygotowane w celu pomocy rodzicom w samodzielniej ocenie rozwoju dziecka pod kątem przygotowania do nauki w klasie pierwszej. Tutaj znajdziecie Państwo pytania dotyczące rozwoju dziecka pogrupowane w kategorie. Dzięki nim będziecie mogli ocenić nie tylko, czy dziecko tę gotowość osiągnęło, ale także sprawdzić, która sfera rozwoju jest ich mocną strona, a która wymaga wsparcia.