OFERTA DLA NAUCZYCIELI
Praca w terenie
- udzielanie wsparcia merytorycznego
- pomoc w podjęciu decyzji, które dzieci wymagają pogłębionej diagnozy na terenie Poradni
- działalność konsultacyjno-doradcza dla nauczycieli: udzielanie indywidualnych porad i wskazówek do pracy z dziećmi
- omawianie z nauczycielami opinii/orzeczeń, jeżeli opiekunowie dziecka dostarczyli opinię/orzeczenie do placówki, pomoc w interpretacji zaleceń opinii/orzeczenia
- pomoc w opracowywaniu indywidualnych planów edukacyjno-terapeutycznych
- udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych
- wsparcie nauczycieli podczas spotkań z rodzicami
- prowadzenie szkoleń i warsztatów dla nauczycieli na terenie placówki
- przeprowadzanie interwencji kryzysowych, mediacji
- prowadzenie spotkań tematycznych i szkoleń dla specjalistów z placówek na terenie Poradni
Warszawa Wesoła
Przedszkole nr 259 – A. Wielgosz
Przedszkole nr 260 – A. Szmytkowska
Przedszkole nr 261 – A. Chorzela
Przedszkole nr 262 – A. Sekulska
Przedszkole nr 434 – A. Wielgosz
Szkoła Podstawowa nr 171 – M. Postuła
Szkoła Podstawowa nr 172 – A. Płaczkiewicz
Szkoła Podstawowa nr 173 – P. Bargar
Szkoła Podstawowa nr 174 – D. Zientak
Szkoła Podstawowa nr 353 – P. Bargar
Szkoła Podstawowa nr 385 – A. Kubas, A. Pietruczyk-Nowocień
Liceum Ogólnokształcące CLXIII – A. Pietruczyk-Nowocień
Warszawa Rembertów
Przedszkole nr 158 – A. Sekulska
Przedszkole nr 160 – A. Wielgosz
Przedszkole nr 243 – M. Chorzela
Przedszkole nr 376 – D. Zientak
Przedszkole nr 423 – A. Wielgosz
Szkoła Podstawowa nr 254 – H. Furtak, K. Gola
Szkoła Podstawowa nr 189 – M. Postuła
Szkoła Podstawowa nr 217 – H. Furtak, K. Gola
Szkoła Podstawowa nr 376 – G. Baron
Liceum Ogólnokształcące LI – A. Pietruczyk-Nowocień
Sieci współpracy
Sieć współpracy i samokształcenia, to międzyszkolny zespół współpracujących ze sobą specjalistów: psychologów i pedagogów szkolnych. Celem funkcjonowania Sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, dobrymi praktykami, propozycjami, ale i wątpliwościami. Członkowie Sieci korzystają z własnych doświadczeń, ale mogą również sięgać po pomoc zewnętrznych specjalistów. Spotykają się cyklicznie pod kierunkiem koordynatorów Sieci Współpracy i samokształcenia.
Cele ogólne Sieci Współpracy:
- wymiana doświadczeń między uczestnikami
- analiza dobrych praktyk stosowanych przez uczestników
- pozyskiwanie metodycznego i merytorycznego wsparcia specjalistów
- poszerzanie kompetencji uczestników
- tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół uczestniczących w Sieci
- nawiązywanie kontaktów i współpracy pomiędzy specjalistami z różnych placówek
- pogłębienie współpracy między Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 23 a szkołami znajdującymi się w jej rejonie
Koordynatorzy:
A. Płaczkiewicz – psycholog, psychoterapeuta
W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 23 od 2016 r odbywają się spotkania Sieci Współpracy Logopedów w ramach Warszawskiego Modelu Wspierania Szkół. Spotkania adresowane są do logopedów zatrudnionych w przedszkolach i szkołach dzielnicy Wesoła i Rembertów. W spotkaniach uczestniczy zwykle ok. 10 osób. W czasie roku szkolnego odbywa się ok. 5 zebrań.
W ramach działania Sieci Współpracy logopedzi wymieniają się doświadczeniami i obserwacjami, szkolą się z nowych technik i metod, wspólnie analizują najtrudniejsze terapeutycznie przypadki, tworzą nowe rozwiązania dla potrzeby placówek; zacieśnia się także współpraca między placówkami.
Głównym celem działalności Sieci Współpracy jest podnoszenie jakości terapii logopedycznej w dzielnicy Wesoła i Rembertów poprzez ujednolicanie standardów diagnostyczno-terapeutycznych oraz wdrażanie najnowszych narzędzi diagnostycznych.
Specjaliści:
J. Matuszewska - neurologopeda
Sieć Współpracy Doradców Zawodowych służy budowie systemu wsparcia w obszarze doradztwa edukacyjno-zawodowego w dzielnicach Warszawy: Wesoła i Rembertów.
Spotkania Sieci odbywają się kilka razy w roku (mniej więcej co 2 miesiące). Są one okazją do wymiany doświadczeń, dobrych praktyk, dyskusji nad problemami i wyzwaniami, poszukiwania rozwiązań, nawiązywania współpracy. Celem Sieci jest także popularyzowanie nowoczesnych narzędzi pracy doradczej/wzbogacanie warsztatu pracy doradców zawodowych.
Sieć nawiązuje kontakty z różnorodnymi instytucjami zajmującymi się problematyką poradnictwa zawodowego (m.in. WOW w dzielnicach Warszawy Wesoła i Rembertów, WCIES, Biuro Edukacji m.st. Warszawy, Punkt Konsultacyjny dla Uczniów z niepełnosprawnością, OHP)
Koordynator:
M. Postuła - pedagog, doradca zawodowy
Zajęcia grupowe
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców to warsztat dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami.
Jego głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.
Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co (zgodnie z wynikami badań J. D. Hawkinsa) sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.
Program oparty jest na cyklu książek A. Faber i E. Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, „Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, żeby samemu żyć z godnością”, „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny”, „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole”, „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały” (Wydawnictwo Media Rodzina).
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców uczy budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu.
Tematyka zajęć:
Budowanie relacji dorosły – dziecko, a w tym:
- wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane
- rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć
- aktywne, wspierające słuchanie
- motywowanie dziecka do współdziałania
- modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka
- uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole
- wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka
- budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka
- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów
Ilość planowanych spotkań:
10 spotkań.
Częstotliwość spotkań:
Raz w tygodniu.
Czas trwania spotkania:
4 godziny dydaktyczne.
Liczebność grupy:
Do 14 osób.
Jak się dostać na te zajęcia?
Wymagany zapis telefoniczny lub osobiście w sekretariacie Poradni. Nabór trwa cały rok.
Prowadzący:
D. Zientak – psycholog
H. Furtak – psycholog
B. Choińska-Godlewska – psycholog
A. Płaczkiewicz – psycholog, psychoterapeuta
M. Postuła – pedagog, doradca zawodowy
P. Łodyga – pedagog
M. Jarnuszkiewicz – pedagog, psychoterapeuta
Najczęściej zadawane pytania:
Ile spotkań można opuścić?
– Nie powinno się opuszczać zajęć. Maksymalnie dwa, ale nie następujące po sobie.
Czy można dołączyć do istniejącej grupy?
– Nie można.
Czy coś muszę przynieść / przygotować?
– Nie ma wymagań.
Jak długo przed ruszeniem zajęć prowadzący skontaktują się ze mną?
– 2 tygodnie wcześniej.
Specjaliści:
Wszyscy pracownicy Poradni.
Interwencja kryzysowa jest formą pomocy psychologicznej o charakterze doraźnym, krótkoterminowym. Przeznaczona jest dla osób przeżywających trudne sytuacje życiowe np.: utrata bliskiej osoby czy udział w wypadku. Zwykle po jednym lub kilku spotkaniach psycholog wspólnie z konkretną osobą decydują, czy otrzymane wsparcie jest wystarczające lub gdzie szukać pomocy dalej.
Jak się tam dostać?
Wystarczy zgłosić się osobiście lub telefonicznie w sekretariacie Poradni. Zgłoszenia przyjmujemy cały rok.
Specjaliści:
G. Baron - psycholog, psychoterapeuta
M. Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta