NASZE PUBLIKACJE
Wszystkie artykuły:
Dziecięca matematyka
Często słyszę od rodziców, że nauka w klasach I-III jest czymś bardzo łatwym i nie należy się nią zbytnio przejmować, nawet jeśli dziecko na tym etapie napotka jakieś trudności. Rodzice liczą na to, że dziecko „wyrośnie”, albo, że problem sam zniknie. Artykuł poświęcony rozwojowi myślenia matematycznego u dzieci pięcio-, sześcioletnich mających rozpocząć naukę w klasie I szkoły podstawowej.
Rozwój i wspieranie pewności siebie u dzieci
Artykuł porusza tematykę rozwoju i wspierania pewności siebie u małych dzieci oraz podaje praktyczne wskazówki dla rodziców.
Trudne emocje u dzieci
Bardzo często do gabinetu psychologa trafiają rodzice, którzy za powód swojej wizyty podają trudności emocjonalne dziecka. Opowiadają o ich wybuchach złości czy płaczu, histeriach, agresji, napadach smutku lub strachu. Często te zachowania są interpretowane jako „trudne”, „nieprzewidywalne”, „nieadekwatne” lub nazywane „nieposłuszeństwem”, „złośliwością”. Postaram się w tym artykule spojrzeć na to z innej strony i wytłumaczyć rodzicom skąd takie zachowania mogą się brać.
Rozwój społeczno-emocjonalny dzieci – tabela umiejętności
Artykuł zawiera tabelę przedstawiającą zbiór umiejętności rozwojowych z obszaru społeczno-emocjonalnego, które powinny osiągnąć dzieci do 6 roku życia. Gdy rodzic obserwuje u swojego dziecka nieprawidłowości powinien zgłosić się do specjalisty, który będzie w stanie postawić diagnozę oraz dopasować wsparcie odpowiednio do problemów dziecka i/lub rodziny. Warto pamiętać, że im szybciej ewentualne trudności zostaną zdiagnozowane, tym lepsze będą efekty stymulacji.
Świat zmysłów – wstęp do integracji sensorycznej
Otaczający nas świat bogaty jest w kolory, kształty, dźwięki, zapachy. To, jak zwierzęta postrzegają świat, zależy od posiadanych przez nie układów sensorycznych. Człowiek również poznaje świat za pomocą układów sensorycznych, czyli układów zmysłowych, czy jeszcze inaczej systemów zmysłowych. Wszyscy potrafimy wymienić pięć podstawowych zmysłów występujących u człowieka, za pomocą których odbierane są informacje z otaczającego nas środowiska. Są to: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk. Oprócz wymienionych, istnieją jeszcze inne. Jakie? Zachęcamy do lektury!
Jak przygotować dziecko do wizyty w Poradni? Poradnik dla rodzica.
Często pierwsza wizyta w Poradni jest dla dziecka dużym stresem. Spotkanie z psychologiem lub pedagogiem kojarzone jest z karą dla „niegrzecznych dzieci w szkole”. Dlatego też istotnym jest, aby dobrze przygotować dziecko do wizyty. Zadnie to spoczywa na rodzicu lub opiekunie i dzięki odpowiednim komunikatom z ich strony, może pomóc dzieciom poradzić sobie z niepokojami związanymi z wizytą.
Czym są zaburzenia przetwarzania słuchowego APD?
Słyszenie nie jest jednoznaczne ze słuchaniem. Możemy mieć dobry słuch a funkcjonować jak osoba z niedosłuchem. Słyszenie jest procesem biernym i zależy od stanu naszego narządu słuchu. Należy podkreślić, że tak naprawdę słyszymy mózgiem, a ucho to drzwi do mózgu.
Czym jest TUS?
Kształtowanie kompetencji społecznych jest bardzo ważną formą wspierania rozwoju dzieci, często jednak pomijaną w procesie edukacji formalnej. Kompetencje społeczne decydują o poziomie socjalizacji jednostki, jej dojrzałości do pełnienia różnych ról społecznych – początkowo ucznia/dziecka a później małżonka, rodzica czy pracownika. Wpływają na nasze relacje z innymi, poziom atrakcyjności społecznej oraz osiąganie celów życiowych. Wiąże się to nie tylko z osiąganiem sukcesów, ale również z budowaniem samooceny oraz pewności siebie młodych osób.
ADHD? A może nie…
No właśnie, w niniejszym artykule chciałbym odpowiedzieć na nurtujące mnie od dłuższego czasu pytanie: co jest powodem tak dużej liczby dzieci, z rozpoznaniem ADHD? Czy każde dziecko przejawiające trudności w zakresie koncentracji uwagi, nadmiernej ruchliwości, niestosownego co do sytuacji zachowania, można określić tym terminem?
Zanim pomyślisz o dyskalkulii, czyli najczęściej pojawiające się przyczyny trudności w nauce matematyki
Od blisko 10 lat w swojej codziennej pracy zajmuję się m.in. diagnozowaniem przyczyn trudności szkolnych w nauce matematyki. Rodzice jako powód zgłoszenia na badanie w tym kierunku często podają dyskalkulię często nie wiedząc z czym się ona wiąże. Z mojego doświadczenia wynika, że trudności w nauce matematyki mają różne podłoże, z których dyskalkulia stanowi niewielki procent uczniów przebadanych.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci – przyczyny, symptomy, terapia.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego, to zagadnienie stosunkowo nowe i wciąż mało poznane wśród osób pracujących z dziećmi. Rodzice, nauczyciele coraz częściej dzielą się wrażeniem, że przybywa dzieci, które nie reagują na słowa do nich kierowane, „jakby nie słyszały, co się do nich mówi”. Rodzice, decydując się na badania słuchu, otrzymują diagnozę, że słuch fizjologiczny jest w normie (nie ma niedosłuchu), ale obserwują, że ich dziecko nadal funkcjonuje jak osoba lekko niedosłysząca.
Dyskalkulia
Dyskalkulia, a właściwie specyficzne zaburzenia arytmetyczne są zaliczane do specyficznych trudności w uczeniu się. Izolowana jej postać występuje bardzo rzadko, gdyż zwykle obserwujemy u uczniów trudności w nauce matematyki wynikające z występowania dysleksji.
Dlaczego tak trudno być rodzicami nastolatka?
Okres adolescencji to jeden z kryzysów rozwojowych w życiu człowieka. Powstaje w związku z gwałtownymi i intensywnymi przemianami, jakie zachodzą w młodych ludziach na płaszczyźnie biologicznej, psychicznej, społecznej. Przemiany te mają na celu samookreślenie, odnalezienie i ukształtowanie tożsamości, a tym samym przygotowanie do dorosłego życia.
Dlaczego młodzież potrzebuje granic?
Dorastanie jest okresem poszukiwania sensu życia i szukania odpowiedzi na pytania „kim jestem?”, „jaki jestem?”, „po co żyję?”. Poszukiwaniu własnej tożsamości towarzyszy niepokój, zagubienie i wewnętrzny chaos, które młody człowiek maskuje pozorną pewnością siebie i buntem. W procesie kształtowania się własnej niezależności pojawia się przekora, mierzenie się z rodzicami i wychowawcami. Najważniejszymi potrzebami nastolatków w tym czasie są: potrzeba bezpieczeństwa, niezależności i akceptacji.
Kiedy z nastolatkiem do psychologa?
W okresie dojrzewania (12-18 lat) w młodym człowieku dokonuje się wiele zmian. Często w krótkim czasie wesołe, spontaniczne i ufne dziecko zmienia się w zamkniętego w sobie, gburowatego i opryskliwego nastolatka. Rodzice często nie wiedzą czy te zmiany, zwłaszcza te bardziej dramatyczne, wymagają profesjonalnej pomocy psychologa czy tak ma być i należy to najzwyczajniej przeczekać. W celu znalezienia odpowiedzi na ten dylemat przedstawiam najczęstsze powody, dla których młodzi ludzie trafiają do psychologa.
Po co stawiamy dzieciom granice?
Temat granic jest jednym z filarów wychowania. Dlaczego granice są tak ważne? Jak stawiać granice mądrze? Na co zwracać uwagę?
Życie rodzinne w czasach koronawirusa
Nie jesteśmy przyzwyczajeni aby 7 dni w tygodniu spędzać czas tak blisko siebie, tak długo pozostawać we wspólnym doświadczeniu izolacji. W ostatnich tygodniach życie większości polskich rodzin zmieniło się pod wieloma względami. Doświadczamy obecnie izolacji społecznej, która ma nam pomóc w walce z rozprzestrzenianiem się COVID-19.
Kiedy do logopedy?
Zapraszamy Państwa do zapoznania się z artykułem, który zwraca uwagę na problem wad wymowy u dzieci. Odpowiada on na pytania: na co zwracać uwagę w rozwoju mowy dziecka?, co powinno zaniepokoić rodzica? oraz jakie są normy rozwoju mowy dziecka? Zachęcamy po poczytania!
Jak rozwijać gotowość szkolną – ćwiczenia praktyczne
W artykule znajdziecie Państwo ćwiczenia mające na celu rozwijanie umiejętności niezbędnych do osiągnięcia gotowości szkolnej przez dziecko.
Diagnoza gotowości szkolnej w Poradni
Decyzja o posłaniu dziecka do klasy pierwszej nie należy do łatwych. Z tego artykułu dowiecie się Państwo czym jest gotowość szkolna i jak wygląda jej diagnoza w naszej Poradni.
Ocena rodzicielska gotowości szkolnej
Przedstawiamy narzędzie, które zostało przygotowane w celu pomocy rodzicom w samodzielniej ocenie rozwoju dziecka pod kątem przygotowania do nauki w klasie pierwszej. Tutaj znajdziecie Państwo pytania dotyczące rozwoju dziecka pogrupowane w kategorie. Dzięki nim będziecie mogli ocenić nie tylko, czy dziecko tę gotowość osiągnęło, ale także sprawdzić, która sfera rozwoju jest ich mocną strona, a która wymaga wsparcia.
Czy ósmoklasista lub maturzysta z opinią stwierdzającą dysleksję potrzebuje badania w poradni psychologiczno-pedagogicznej przed przystąpieniem do egzaminu kończącego szkołę podstawową lub egzaminu maturalnego?
Dysleksja to specyficzne trudności w uczeniu się, które wpływają na rozwój umiejętności czytania, pisania oraz przetwarzania informacji. Uczniowie z tym zaburzeniem wymagają dodatkowego wsparcia, aby móc skutecznie radzić sobie w szkole. W przypadku uczniów u których zdiagnozowano dysleksję, często pojawia się pytanie, czy konieczne są badania kontrolne w poradni psychologiczno-pedagogicznej przed przystąpieniem do egzaminu ósmoklasisty lub maturalnego. W tym artykule znajdziecie państwo odpowiedź na pytanie czy Wasze dziecko potrzebuje badania kontrolnego.