INFORMACJA DLA KLIENTÓW DOTYCZĄCA KONTAKTU Z PORADNIĄ
W związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 pomoc psychologiczno-pedagogiczna W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 23 udzielana jest także zdalnie poprzez kontakt telefoniczny, pocztę elektroniczną lub wideokonferencje. Wymaga to zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych danych osobowych. W związku z potrzebą zapewnienia pomocy dzieciom i młodzieży Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 23 wdrożyła procedury mające zapewnić ochronę danych klientów.
KONTAKT TELEFONICZNY
Kontakt telefoniczny stanowi ułatwienie w celu uzyskania wyczerpujących informacji i omówienia wybranej problematyki. Należy podkreślić, że Poradnia przetwarza głównie dane szczególnej kategorii m.in. o stanie zdrowia. Oznacza to, że informacje o szczególnym charakterze muszą być traktowane w sposób wyjątkowy z uwzględnieniem problematyki związanej z ochroną danych klientów, ich praw i wolności oraz ewentualnych konsekwencji i skutków ich naruszenia.
Podczas kontaktu telefonicznego z pracownikami poradni należy skontaktować się z sekretariatem poradni tel. 22 760 03 87 i umówić rozmowę z konkretnym specjalistą.
Podczas kontaktu telefonicznego pracownika poradni z klientem, pracownik dysponuje dokumentacją klienta, w tym numerem kontaktowym do rodzica/opiekuna prawnego lub osoby upoważnionej.
UWAGA
Poradnia nie nagrywa prowadzonych rozmów telefonicznych.
Pracownik poradni w celu weryfikacji tożsamości rozmówcy może poprosić o podanie dodatkowych informacji.
KOMUNIKACJA POPRZEZ POCZTĘ ELEKTORONICZNĄ
Podczas przekazywania wiadomości drogą elektroniczną należy wziąć pod uwagę ewentualne konsekwencje związane z błędnym udostępnieniem informacji, w szczególności dotyczących danych szczególnej kategorii.
Podczas kontaktu email z pracownikami poradni:
- Wysyłając wiadomość do pracownika poradni należy sprawdzić zgodność adresu email z informacją podaną na stronie placówki.
- Należy unikać przesyłania danych nadmiarowych m.in. numeru PESEL, adresu zamieszkania, dokładnej daty urodzenia itp.
- Przy przesyłaniu wniosków, podań lub pozostałej dokumentacji do poradni należy zweryfikować poprawność załączników oraz zastosować szyfrowanie plików, a hasła przekazywać inną drogą komunikacji np. telefonicznie.
- Należy rozważyć założenie trudnego do odgadnięcia hasła na pocztę elektroniczną lub weryfikację dwuetapową.
- Warto zadbać by komputer był wyposażony w aktualne oprogramowanie systemowe oraz program antywirusowy.
Podczas kontaktu email pracownika poradni z klientem:
Kontakt mailowy z klientem odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem służbowych adresów email; pracownik dysponuje adresem email z dokumentacji klienta.
- Otrzymując wiadomości z obecnego adresu email należy zweryfikować adresata na stronie internetowej placówki lub można uzyskać taką informację telefonicznie.
- Jeżeli wiadomość email zawiera załącznik do pobrania lub link należy zweryfikować adresata oraz przeskanować elementy za pomocą programu antywirusowego lub antymalware.
- Należy unikać otwierania załączników zakończonych na: .rar, .exe, na .scr, .reg, .js, msi, .hta, bat, .cmd, .scr, .pif, .vbs , .wsf, .cpl, .jar itp.
KOMUNIKACJA POPRZEZ WIDEOKOMUNIKATORY
W celu przesyłania informacji poradnia wykorzystuje systemy komunikacji (Skype, Zoom, Google Meet, Teams) wyposażonych w szyfrowanie typu end-to-end, które zapobiega rozszyfrowaniu wiadomości przez nieuprawnioną osobę. W celu uzyskania informacji o sposobach i celach przetwarzania danych osobowych przez dany program można się z nimi zapoznać podczas rejestracji lub na stronie internetowej dostawcy usługi.
- Należy pamiętać, że niektóre aplikacje do wideokonferencji automatycznie uruchamiają kamerę.
- Po zakończonej rozmowie należy upewnić się, że kamera i mikrofon są wyłączone, a aplikacje nie mają dodatkowych uprawnień ich włączania, następnie wylogować się z programu.
- Podczas przerw w rozmowie należy wyłączać mikrofon oraz kamerę.
- W czasie wideokonferencji zaleca się stosowanie słuchawek, które uniemożliwią podsłuchanie rozmowy przez osoby nieuprawnione.
- Nie należy nagrywać rozmów, chyba, że wszystkie osoby wyrażą na to zgodę, ani udostępniać kodów lub haseł dostępu do spotkania osobom nieuprawnionym.
- Należy udostępniać klucz dostępu do spotkania tylko zweryfikowanym i określonym rozmówcom.
UWAGA
Skype posiada funkcję prywatnych konwersacji, które korzystają z szyfrowanych rozmów.
Zoom – funkcję szyfrowania należy włączyć po zalogowaniu.