OFERTA NA ROK SZKOLNY 2024/2025
DLA MŁODZIEŻY W WIEKU 13-18 LAT
Diagnoza
Jak wygląda badanie?
Spotkanie diagnostyczne psycholog rozpoczyna rozmową (tzw. wywiadem) z rodzicem, dotyczącą zgłaszanych trudności oraz określeniem oczekiwań od Poradni.
Jeśli jest to pierwsze badanie dziecka w Poradni, niezbędne jest wówczas przeprowadzenie przez psychologa wywiadu, dotyczącego sytuacji szkolnej, zdrowotnej i rodzinnej ucznia, w celu uzyskania informacji o jego rozwoju oraz wypełnienie wniosku o przeprowadzenie badań psychologiczno-pedagogicznych.
W przypadku kolejnego badania psychologicznego pod kątem trudności szkolnych (typu dyslektycznego; po wcześniejszym okresie terapii), rodzic zgłasza się od razu z dzieckiem. W zależności od zgłaszanych problemów postępowanie jest następujące:
W przypadku badania pod kątem trudności szkolnych diagnoza ucznia trwa około dwie godziny zegarowe. Do diagnozy wykorzystywane są wystandaryzowane testy psychologiczne, do których uczeń nie musi się w żaden sposób przygotowywać. Proces diagnostyczny zakończony jest omówieniem wyników badań z rodzicem i uczniem, na którym psycholog przekazuje uzyskane wyniki i proponuje najkorzystniejsze formy dalszych działań (np. badania lekarskie, rozpoczęcie terapii).
W przypadku badania pod kątem trudności emocjonalnych i/lub wychowawczych postępowanie i ilość spotkań ustalana jest indywidualnie i jest zależna od zgłaszanego problemu. Po zakończeniu procesu diagnostycznego psycholog przekazuje uzyskane wyniki i proponuje najkorzystniejsze formy dalszych działań (np. badania lekarskie, rozpoczęcie terapii, konsultacja psychiatryczna, udział rodziców w treningu umiejętności wychowawczych).
Najczęściej zgłaszane problemy emocjonalne:
- stany depresyjne: poczucie pustki, bezsensu, bezwartościowości, myśli samobójcze
- zachowania autodestrukcyjne: samookaleczenia
- nasilenie objawów lękowych: lęk przed kontaktami społecznymi (tzw. fobia społeczna), lęk przed szaleństwem (dezintegracją) lub bardziej specyficzne np. lęk przed jazdą komunikacją miejską
- zaburzenia zachowania: nadmierna agresywność i impulsywność wobec rówieśników, rodziców i nauczycieli, nadmierne korzystanie z multimediów
- trudności w relacjach rówieśniczych: poczucie wyobcowania i niedopasowania do grupy rówieśników, dojmująca i bolesna samotność, bycie ofiarą przemocy rówieśniczej zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym
- brak akceptacji własnego wyglądu, kompleksy, zaburzenia odżywiania
- odmowa chodzenia do szkoły
- nasilenie objawów chorób psychosomatycznych: przedłużające się infekcje, napięciowe bóle głowy, brzucha, wymioty, biegunki, zespoły bólowe nieokreślonego pochodzenia
WAŻNE!
Podczas badania potrzebujemy ocenić możliwości ucznia, dlatego też zapraszamy wyłącznie uczniów zdrowych. W przypadku choroby (m.in. katar) lub złego samopoczucia w dniu badania, prosimy o przełożenie wizyty. Ponadto istotnym jest, aby rodzic przekazał wcześniej dziecku cel wizyty. Specjalista z Poradni nie jest osobą, która powinna pierwsza informować dziecko o tym, co jest powodem spotkania. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: "Jak przygotować dziecko do wizyty w Poradni? Poradnik dla Rodzica"
Czy coś na takie spotkanie muszę przynieść?
Jeśli jest to pierwsze badanie, to warto mieć ze sobą książeczkę zdrowia dziecka, aby móc uzupełnić dane z okresu okołoporodowego. Warto zabrać wszystkie istotne zaświadczenia np. lekarskie i ewentualnie wcześniejsze diagnozy dziecka oraz pisemną informację nt. funkcjonowania ucznia w szkole (po uprzednim zgłoszeniu takiej prośby wychowawcy klasy; Wzór informacji szkoły o uczniu (doc; 43 KB; PL)). Jeśli dziecko było badane wcześniej w innej poradni publicznej, należy złożyć w niej wniosek o przekazanie dokumentacji dziecka do aktualnej poradni rejonowej. Jeśli dziecko ma zalecone noszenie okularów, to powinno je posiadać w czasie badania. Nie zaleca się, aby na wywiady przyprowadzać młodsze rodzeństwo.
Jak się dostać na takie badanie?
Wystarczy zgłosić się osobiście lub telefonicznie w sekretariacie Poradni. Zgłoszenia przyjmujemy cały rok.
Kiedy Poradnia wydaje opinię?
Aby Poradnia mogła wydać opinię psychologiczno-pedagogiczną, niezbędne jest złożenie odpowiednich wniosków, posiadanie aktualnych wyników badań psychologicznych, pedagogicznych oraz innych specjalistycznych, wskazanych przez osoby badające. Po ich dostarczeniu Poradnia w ciągu 30 dni wydaje taki dokument.
Specjaliści:
P. Bargar - psycholog
G. Baron - psycholog, psychoterapeuta
K. Gola - psycholog
A. Jabłkowska - psycholog
J. Kordy - psycholog
A. Morawska - psycholog
A. Płaczkiewicz - psycholog, psychoterapeuta
A. Skibniewska-Kwiatkowska - psycholog
T. Wnuk - psycholog
D. Zientak - psycholog
Jak wygląda badanie?
Zwykle takie spotkanie specjalista rozpoczyna rozmową (tzw. wywiadem) z rodzicem, dotyczącą zgłaszanych trudności oraz określeniem jego oczekiwań od Poradni. Jeśli jest to pierwsze badanie, niezbędne jest wówczas przeprowadzenie przez pedagoga wywiadu dotyczącego sytuacji szkolnej, zdrowotnej i rodzinnej ucznia, w celu uzyskania informacji o jego rozwoju oraz wypełnienie wniosku o przeprowadzenie badań psychologiczno-pedagogicznych. Po tych czynnościach następuje badanie. Jest to szereg prób sprawdzających umiejętności ucznia, dobieranych w zależności od zgłaszanego problemu w oparciu o wystandaryzowane testy. Uczeń w żaden sposób nie musi się do nich wcześniej przygotowywać. Badanie przeprowadza się bez obecności rodzica. Po zakończeniu działań diagnostycznych specjalista może orientacyjnie omówić wyniki badań. Zwykle diagnoza pedagogiczna zamyka się w jednym spotkaniu, które szacuje się na około 2-2,5 godziny.
WAŻNE!
Podczas badania potrzebujemy ocenić możliwości ucznia, dlatego też zapraszamy wyłącznie uczniów zdrowych. W przypadku choroby (m.in. katar) lub złego samopoczucia w dniu badania, prosimy o przełożenie wizyty. Ponadto istotnym jest, aby rodzic przekazał wcześniej dziecku cel wizyty w Poradni. Specjalista z Poradni nie jest osobą, która powinna pierwsza informować ucznia o tym, co jest powodem spotkania. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: "Jak przygotować dziecko do wizyty w Poradni? Poradnik dla Rodzica"
Czy coś na takie spotkanie muszę przynieść?
Jeśli jest to pierwsze badanie, to warto mieć ze sobą książeczkę zdrowia dziecka, aby móc uzupełnić dane z okresu okołoporodowego. Warto zabrać wszystkie istotne zaświadczenia np. lekarskie i ewentualnie wcześniejsze diagnozy ucznia oraz pisemną informację nt. funkcjonowania ucznia w szkole (po uprzednim zgłoszeniu takiej prośby wychowawcy klasy; Wzór informacji szkoły o uczniu (doc; 43 KB; PL)). Jeśli uczeń był badany wcześniej w innej poradni publicznej, należy złożyć w niej wniosek o przekazanie dokumentacji dziecka do aktualnej poradni rejonowej. Jeśli uczeń ma zalecone noszenie okularów, to powinien je posiadać w czasie badania. Nie zaleca się, aby na wywiady przyprowadzać młodsze rodzeństwo.
Jak się dostać na takie badanie?
Wystarczy zgłosić się osobiście lub telefonicznie w sekretariacie Poradni. Zgłoszenia przyjmujemy cały rok.
Kiedy Poradnia wydaje opinię?
Aby Poradnia mogła wydać opinię psychologiczno-pedagogiczną, niezbędne jest złożenie odpowiednich wniosków, posiadanie aktualnych wyników badań psychologicznych, pedagogicznych oraz innych specjalistycznych, wskazanych przez osoby badające. Po ich dostarczeniu Poradnia w ciągu 30 dni wydaje taki dokument.
Specjaliści:
M. Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta
A. Kubas - pedagog
E. Ler-Molska - pedagog, logopeda
P. Łodyga - pedagog
S. Nowakowska - psycholog, pedagog, psychoterapeuta
M. Postuła - pedagog, doradca zawodowy, provider Neuroflow
M. Rutkowska - pedagog, doradca zawodowy
A. Szmytkowska - pedagog, terapeuta SI
Jak wygląda badanie?
Zwykle są to dwa spotkania: z psychologiem i pedagogiem. Takie spotkanie specjalista rozpoczyna rozmową (tzw. wywiadem) z rodzicem, dotyczącą określeniem jego oczekiwań od Poradni. Jeśli jest to pierwsze badanie niezbędne jest wówczas przeprowadzenie przez specjalistę wywiadu dotyczącego sytuacji szkolnej, zdrowotnej i rodzinnej ucznia, w celu uzyskania informacji o jego rozwoju oraz wypełnienie wniosku o przeprowadzenie badań psychologiczno-pedagogicznych. Po tych czynnościach następuje badanie. Jest to szereg prób sprawdzających umiejętności ucznia w oparciu o wystandaryzowane testy. Uczeń w żaden sposób nie musi się do nich wcześniej przygotowywać. Badanie przeprowadza się bez obecności rodzica. Po zakończeniu działań diagnostycznych specjalista może orientacyjnie omówić wyniki. Czas trwania diagnozy zarówno psychologicznej, jak i pedagogicznej szacuje się na 2-2,5 godziny.
WAŻNE!
Podczas badania potrzebujemy ocenić możliwości ucznia, dlatego też zapraszamy wyłącznie uczniów zdrowych. W przypadku choroby (m.in. katar) lub złego samopoczucia w dniu badania, prosimy o przełożenie wizyty. Ponadto istotnym jest, aby rodzic przekazał wcześniej dziecku cel wizyty w Poradni. Specjalista z Poradni nie jest osobą, która powinna pierwsza informować ucznia o tym, co jest powodem spotkania. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: "Jak przygotować dziecko do wizyty w Poradni? Poradnik dla Rodzica"
Czy coś na takie spotkanie muszę przynieść?
Jeśli jest to pierwsze badanie, to warto mieć ze sobą książeczkę zdrowia dziecka, aby móc uzupełnić dane z okresu okołoporodowego. Warto zabrać wszystkie istotne zaświadczenia np. lekarskie i ewentualnie wcześniejsze diagnozy dziecka oraz pisemną informację nt. funkcjonowania ucznia w szkole (po uprzednim zgłoszeniu takiej prośby wychowawcy klasy; Wzór informacji szkoły o uczniu (doc; 43 KB; PL)). Jeśli dziecko było badane wcześniej w innej poradni publicznej, należy złożyć w niej wniosek o przekazanie dokumentacji dziecka do aktualnej poradni rejonowej. Jeśli dziecko ma zalecone noszenie okularów, to powinno je posiadać w czasie badania. Nie zaleca się, aby na wywiady przyprowadzać młodsze rodzeństwo.
Jak się dostać na takie badanie?
Wystarczy zgłosić się osobiście lub telefonicznie w sekretariacie Poradni. Zgłoszenia przyjmujemy cały rok.
Kiedy Poradnia wydaje opinię?
Aby Poradnia mogła wydać opinię psychologiczno-pedagogiczną, niezbędne jest złożenie odpowiednich wniosków, posiadanie aktualnych wyników badań psychologicznych, pedagogicznych oraz innych specjalistycznych, wskazanych przez osoby badające. Po ich dostarczeniu Poradnia w ciągu 30 dni wydaje taki dokument.
Specjaliści:
G. Baron - psycholog, psychoterapeuta
K. Gola - psycholog
P. Łodyga - pedagog
M. Postuła - pedagog, doradca zawodowy, provider Neuroflow
A. Skibniewska-Kwiatkowska - psycholog
D. Zientak - psycholog
Jak wygląda spotkanie?
Pierwsze spotkanie diagnostyczne logopeda rozpoczyna rozmową (tzw. wywiadem) z rodzicem dotyczącą zgłaszanych trudności oraz określeniem jego oczekiwań od Poradni. Jeśli jest to pierwsze badanie niezbędne jest wówczas przeprowadzenie przez logopedę wywiadu dotyczącego sytuacji szkolnej, zdrowotnej i rodzinnej ucznia, w celu uzyskania informacji o jego rozwoju oraz wypełnienie wniosku o przeprowadzenie badań psychologiczno-pedagogicznych. Następnym krokiem jest diagnoza ucznia. Po pierwszym spotkaniu stawiana jest wstępna diagnoza logopedyczna. W uzasadnionych przypadkach konieczne są dodatkowe badania lub konsultacje np. audiologiczne, neurologiczne, psychologiczne. Wyniki tych konsultacji omawiane są na kolejnym spotkaniu. Proces diagnostyczny zakończony jest omówieniem wyników badań z rodzicem i uczniem, na którym logopeda przekazuje uzyskane wyniki i proponuje najkorzystniejsze formy dalszych działań (np. rozpoczęcie terapii, zajęcia grupowe). Jeśli rodzic potrzebuje dokument w postaci opinii logopedycznej, wówczas niezbędne jest wypełnienie wniosku o jej wydanie. Diagnoza logopedyczna zajmuje zwykle dwa spotkania po 30 min lub jedno trwające 60 min.
WAŻNE!
Podczas badania potrzebujemy ocenić możliwości ucznia, dlatego też zapraszamy wyłącznie osoby zdrowe. W przypadku choroby (m.in. katar) prosimy o przełożenie wizyty.
Czy coś na takie spotkanie muszę przynieść?
Jeśli jest to pierwsze badanie, to należy mieć ze sobą książeczkę zdrowia dziecka, aby móc uzupełnić dane z okresu okołoporodowego. Trzeba także zabrać wszystkie istotne zaświadczenia np. lekarskie i ewentualnie wcześniejsze diagnozy dziecka. Jeśli dziecko było badane w innej poradni, należy złożyć w niej wniosek o przekazanie dokumentacji dziecka do aktualnej poradni rejonowej. Jeśli dziecko ma zalecone noszenie okularów, aparatów słuchowych lub ortodontycznych to powinno je posiadać w czasie badania. Nie zaleca się, aby na wywiady przyprowadzać młodsze rodzeństwo.
Jak się dostać na takie badanie?
Wystarczy zgłosić się osobiście lub telefonicznie w sekretariacie Poradni. Zgłoszenia przyjmujemy cały rok.
Kiedy Poradnia wydaje opinię?
Aby Poradnia mogła wydać opinię logopedyczną niezbędne jest złożenie odpowiednich wniosków oraz posiadanie aktualnych wyników badań logopedycznych oraz innych specjalistycznych wskazanych przez osobę badającą. Po ich dostarczeniu Poradnia w ciągu 30 dni wydaje taki dokument.
Specjaliści:
I. Michalec - surdologopeda, provider Neuroflow
J. Matuszewska - neurologopeda
Opóźnienie neuromotoryczne (według definicji przyjętej przez INPP) jest to przedłużające się nagromadzenie odruchów pierwotnych powyżej pierwszego roku życia oraz brak lub występowanie niedojrzałych odruchów posturalnych powyżej wieku trzech i pół lat.
Występowanie odruchów pierwotnych lub brak posturalnych podczas kluczowych etapów rozwoju, stanowi wiarygodny wskaźnik dojrzałości ośrodkowego układu nerwowego. Nieprawidłowe odruchy mogą być jedną z przyczyn specyficznych trudności w nauce (Florentino 1970, Goddard 1994/96, Wilkinson 1994, Goddard-Blythe 1998) oraz niedojrzałego zachowania.
Podczas diagnozy neuromotorycznej uwagę diagnostyczną kieruje się na równowagę i koordynację ruchową oraz dojrzałość odruchów pierwotnych i posturalnych. Jeżeli odruchy pierwotne pozostają niewygaszone w układzie nerwowym wówczas wpływają na trudności w zakresie uczenia się (dzieci mają nieprawidłowy chwyt, trudności z wysiedzeniem bez ruchu, trudności z czytaniem i popełniają liczne błędy podczas przepisywania z tablicy, mogą charakteryzować się niedojrzałością społeczną.
Diagnoza neuromotoryczna skupia się na miękkich odruchach neurologicznych i motoryce. Ich dojrzałość jest fundamentem sukcesu w nauce.
Program skierowany jest do dzieci od 6 roku życia i młodzieży z:
- dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyspraksją;
- zaburzeniami koncentracji – nadpobudliwością, w tym ADHD;
- zaburzeniami koordynacji;
- trudnościami w czytaniu i pisaniu;
- dysfunkcjami ruchowymi i percepcyjnymi;
- zespołem Aspergera;
- obniżoną sprawnością percepcji wzrokowej i słuchowej;
- opóźnionym rozwojem mowy;
- nadwrażliwością emocjonalną;
- podwyższonym działaniem stresu (przetrwały odruch Moro);
- nieśmiałych;
- z trudnościami w trzymaniu moczu (odruch Galant).
Jak wygląda takie spotkanie?
Pierwsze spotkanie diagnostyczne terapeuta rozpoczyna rozmową (tzw. wywiadem) z rodzicem dotyczącą zgłaszanych trudności oraz określeniem jego oczekiwań od Poradni. Wywiad dotyczy okresu niemowlęctwa, sytuacji zdrowotnej dziecka, zachowania w domu i przedszkolu/szkole oraz niepokojących zachowań. Następnym krokiem jest diagnoza dziecka. Taka diagnoza trwa około półtorej godziny zegarowej. Do diagnozy wykorzystywana jest Bateria testów neuromotorycznych INPP wg B. Blythe, S. Goddard-Blythe. Re-diagnoza trwa około 60 minut.
Diagnoza przeprowadzana jest bez obecności rodzica. Proces diagnostyczny zakończony jest wystawieniem opinii zawierającej wyniki badań oraz wskazówki do dalszych działań (np. badania lekarskie, rozpoczęcie terapii, konsultacja: psychologiczna, pedagogiczna, ortoptyczna, fizjoterapeutyczna, udział w innych formach terapii (np. Trening Umiejętności Społecznych, Zajęcia Ruchu Rozwijającego, Terapia Ręki itp.)
WAŻNE!
Podczas badania potrzebujemy ocenić możliwości dziecka, dlatego też zapraszamy wyłącznie osoby zdrowe. W przypadku choroby (m.in. katar) prosimy o przełożenie wizyty. Istotnym jest, aby rodzic przekazał wcześniej uczniowi cel wizyty. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: "Jak przygotować dziecko do wizyty w Poradni? Poradnik dla Rodzica"
Czy coś na takie spotkanie muszę przynieść?
Jeśli jest to pierwsze badanie, to warto mieć ze sobą książeczkę zdrowia dziecka, aby móc uzupełnić dane z okresu okołoporodowego. Warto także zabrać wszystkie istotne zaświadczenia np. lekarskie i ewentualnie wcześniejsze diagnozy dziecka. Nie zaleca się, aby na wywiady przyprowadzać młodsze rodzeństwo.
Jak się dostać na takie badanie?
Wystarczy zgłosić się osobiście lub telefonicznie w sekretariacie Poradni. Zgłoszenia przyjmujemy cały rok.
Specjaliści:
A. Sekulska - pedagog specjalny, terapeuta INPP
Rodzice i nauczyciele często obserwują dzieci, które w ich ocenie zachowują się tak, jakby miały problemy ze słyszeniem. Podstawowe badania często nie wykrywają żadnych deficytów słuchu, a mimo to dzieci mają trudności z koncentracją uwagi słuchowej i rozumieniem tego co się do nich mówi, szczególnie w hałasie. Jeżeli dziecko przejawia trudności:
- w koncentracji uwagi
- w nauce, pisaniu i czytaniu, w nauce języków obcych
- w rozumieniu mowy, gdy w otoczeniu jest szum, gwar lub hałas
- w rozumieniu dłuższych lub złożonych poleceń ustnych
- w różnicowaniu słów podobnie brzmiących
- w funkcjonowaniu w środowiskach z dużą ilością bodźców słuchowych albo nieakceptowanie pewnego typu bodźców słuchowych (nadwrażliwość słuchowa)
- prosi często o powtórzenie pytania lub wypowiedzi
- często sprawia wrażenie nieobecnego
- chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenia ucha środkowego lub na ostre zapalenia ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy
O powodach wyżej wymienionych trudności można poczytać w artykule: Zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci - przyczyny, symptomy, terapia
Pomocne Państwu będzie także wypełnienie ankiety: Czy moje dziecko ma APD?
DIAGNOZA
Ocenę przetwarzania słuchowego można wykonać wykorzystując jedną z wielu metod diagnostycznych (m.in. Tomatis, Johansen, Neuroflow). W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 23 wykonujemy diagnozy jedynie w oparciu o metodę Neuroflow, która umożliwia podjęcie terapii tą właśnie metodą.
Diagnoza APD z wykorzystaniem baterii testów Neuroflow ATS obejmuje:
- wywiad z rodzicem dziecka na podstawie kwestionariusza oceniającego funkcje słuchowe;
- badanie baterią testów Neuroflow, które oceniają: czas reakcji na bodźce słuchowe i wzrokowe, rozumienie mowy w szumie, uwagę słuchową, rozdzielność częstotliwościową, aspekt czasowy przetwarzania dźwięków, krótkotrwałą pamięć słuchową;
- raport z wynikami przeprowadzonych testów.
Diagnoza wstępna w Poradni i diagnozy kontrolne po każdym etapie treningu są bezpłatne. Po diagnozie provider może zaprezentować zainteresowanym rodzicom terapię demonstracyjną i udzielić informacji na jej temat. Decyzję o zakupie terapii podejmuje rodzic (cennik dostępny na stronie Neuroflow).
UWAGA!!! Przed diagnozą w Poradni należy wykonać badanie słuchu fizycznego - audiometr tonalny. Wyniki badań słuchu w dniu wizyty w Poradni nie mogą być starsze niż 1 miesiąc.
Specjaliści:
I. Michalec - surdologopeda, provider Neuroflow
M. Postuła - pedagog, doradca zawodowy, provider Neuroflow
OPIS METODY
Platforma APD Medical, a w niej Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy (ATS) to nowoczesne narzędzia do diagnozy interaktywnego treningu wyższych funkcji słuchowych. U podstaw diagnozy i terapii APD (centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego) leży przekonanie, iż poprzez aktywne ćwiczenia można poprawić umiejętność efektywnego słyszenia, a co za tym idzie i uczenia się. Automatyzacja tych procesów spowoduje wydłużenie czasu koncentracji uwagi słuchowej, sprawniejsze przyswajanie wiedzy kanałem słuchowym, mniejsze zmęczenie w trakcie nauki, a w efekcie poprawę procesu komunikowania (w tym stymulację rozwoju mowy) i uczenia się dziecka.
Dzięki przeprowadzonej diagnozie można przygotować zindywidualizowany program terapii, zgodnie z podtypami klinicznymi zaburzeń przetwarzania słuchowego.
TERAPIA
Trening słuchowy Neuroflow jest treningiem czynnym - wymaga aktywności ze strony osoby poddawanej terapii oraz rodzica. Trening odbywa się 2-3 razy w tygodniu przez ok 2,5 miesiąca.
Konieczne do prowadzenia terapii są:
- komputer stacjonarny lub laptop z dostępem do Internetu (Platformy APD-Medical) i stereofoniczne słuchawki wokółuszne. Sesja terapeutyczna odbywa się on-line i polega na rozwiązywaniu pakietu zadań wymagających koncentracji uwagi, zapamiętywania, różnicowania, rozumienia. W czasie sesji możliwe jest dostosowanie tempa do możliwości dziecka. Trudność ćwiczeń regulowana jest automatycznie, przy użyciu algorytmów adaptacyjnych (poziom trudności jest zmienny, rośnie zgodnie z osiąganymi wynikami).
Aktywny Trening Słuchowy metodą Neuroflow usprawnia:
- różnicowanie dźwięków mowy, naukę czytania i pisania, naukę języków obcych;
- utrzymanie uwagi na głosie nauczyciela szczególnie w szumie i hałasie;
- podzielność uwagi, gdy jednocześnie mówi kilka osób, lub gdy należy słuchać nauczyciela i jednocześnie robić notatki;
- wydłuża pamięć słuchową;
- rozwija mowę, prawidłową artykulację i melodię języka (prozodię).
Trening w efekcie skutkuje poprawą wyników w nauce, szczególnie w zakresie umiejętności czytania, pisania ze słuchu i uczenia się drogą słuchową.
Po zakończeniu terapii Neuroflow obserwowane są często u dziecka takie zmiany jak:
- poprawa pewności siebie
- wzrost samooceny
- obniżenie poziomu stresu przy wykonywaniu trudnych zadań
Ilość etapów potrzebnych do uzyskania poprawy funkcjonowania w sferze słuchowej i zmniejszenia nasilenia objawów CAPD zależy od zaleceń terapeuty oraz od indywidualnych postępów dziecka.
UWAGA! Na obecną chwilę Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 23 nie oferuje terapii w zakresie przetwarzania słuchowego.
Źródło: materiały szkoleniowe, ulotki, strona internetowa Neuroflow.pl
Terapia
Jak wyglądają spotkania?
Oferujemy dwa rodzaje spotkań. Pierwsze z nich to spotkania z rodzicem, mające na celu przekazanie wskazówek wychowawczych wspierających proces terapeutyczny oraz maksymalizowanie rezultatów terapii. Drugim rodzajem są spotkania z uczniem, odbywające się zwykle raz w tygodniu przez 45 minut. Tematyka spotkań ustalana jest w oparciu o indywidualny program terapii stworzony na podstawie wywiadu i/lub aktualnych badań psychologicznych. Zwykle po każdym spotkaniu możliwe jest uzyskanie informacji zwrotnej, dotyczącej współpracy na spotkaniu oraz przekazanie wskazówek do pracy w domu. Szczegóły dotyczące spotkań są ustalane z rodzicem w oparciu o podpisywany na pierwszym spotkaniu kontrakt. Czas trwania terapii ustalany jest indywidualnie.
WAŻNE!
Na zajęcia przyprowadzamy wyłącznie uczniów zdrowych. W przypadku choroby lub braku możliwości przybycia prosimy o wcześniejsze odwołanie wizyty.
Jak się tam dostać?
Wskazaniem do prowadzenia terapii jest zalecenie wynikające z uprzedniej diagnozy oraz konsultacja specjalistyczna. Po podjęciu takiej decyzji przez specjalistę uczeń jest zapisywany na listę osób oczekujących.
Specjaliści:
P. Bargar - psycholog
M. Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta
S. Nowakowska - psycholog, pedagog, psychoterapeuta
Forma długoterminowej pomocy psychologicznej dla nastolatków przeżywających poważne problemy psychiczne przejawiające się np.: poprzez samookaleczania, zaburzenia odżywiania, czy zaburzenia lękowe. Zwykle przed rozpoczęciem terapii długoterminowej konieczna jest wizyta u lekarza - psychiatry, który być może włączy leczenie farmakologiczne. Po wstępnej konsultacji z psychologiem i rozpoznaniu problemów psycholog wspólnie z uczniem podejmują decyzję o rozpoczęciu terapii długoterminowej.
Czas trwania spotkania:
50 minut.
Częstotliwość spotkań:
Raz w tygodniu.
Okres trwania spotkań:
Rok lub dłużej. O zakończeniu psychoterapii decyduje psycholog wspólnie z uczniem i jest ono zależne od poczynionych postępów i rozwiązaniu zasadniczych problemów.
Jak się tam dostać?
Wskazaniem do prowadzenia terapii jest zalecenie wynikające z uprzedniej diagnozy oraz konsultacja specjalistyczna. Po podjęciu takiej decyzji przez specjalistę, uczeń jest zapisywany na listę osób oczekujących w sekretariacie.
Specjaliści:
G. Baron - psycholog, psychoterapeuta
M. Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta
S. Nowakowska - psycholog, pedagog, psychoterapeuta
A. Płaczkiewicz - psycholog, psychoterapeuta
Forma cyklicznej pomocy psychologicznej dla nastolatków przeżywających nieznaczne problemy psychiczne np.: niewielkie trudności z funkcjonowaniem w grupie rówieśników. Po wstępnej konsultacji z psychologiem i rozpoznaniu problemu psycholog wspólnie z uczniem zawierają kontrakt, czyli umawiają się na to, czego będą dotyczyć spotkania.
Czas trwania spotkania:
50 minut.
Częstotliwość spotkań:
Raz na dwa tygodnie.
Okres trwania spotkań:
Cztery miesiące.
Jak się tam dostać?
Wskazaniem do prowadzenia terapii jest zalecenie wynikające z uprzedniej diagnozy oraz konsultacja specjalistyczna. Po podjęciu takiej decyzji przez specjalistę, uczeń jest zapisywany na listę osób oczekujących w sekretariacie.
Specjaliści:
G. Baron - psycholog, psychoterapeuta
M. Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta
S. Nowakowska - psycholog, pedagog, psychoterapeuta
A. Płaczkiewicz - psycholog, psychoterapeuta
Celem terapii neuromotorycznej INPP jest usprawnienie umiejętności koniecznych do efektywnego uczenia się.
W trakcie trwania terapii dzieci z trudnościami w uczeniu mogą poprawić zaburzone funkcje dzięki wykonywaniu codziennie programu ćwiczeń w domu (od 3 do 10 minut dziennie).
Czas trwania terapii: 12 miesięcy.
Częstotliwość spotkań: co 4 miesiące (dwie re-diagnozy z nowym programem ćwiczeń).
Specjaliści:
A. Sekulska - pedagog specjalny, terapeuta INPP
Zdarza się, że po konsultacji u psychologa dotyczącej problemu dziecka, czy nastolatka pada propozycja konsultacji lub terapii rodzinnej. Dzieje się tak wtedy, gdy psycholog przypuszcza, że problem dziecka, czy nastolatka w dużym stopniu wiąże się z trudnościami, jakie dotyczą funkcjonowania całej rodziny. Przykładowym problemem dziecka lub nastolatka kwalifikującym się do konsultacji rodzinnej jest: odmowa chodzenia do szkoły, znaczne trudności wychowawcze lub znaczne problemy emocjonalne dziecka lub nastolatka, wyrażające się np. poprzez zaburzenia odżywiania. W spotkaniach terapeutycznych uczestniczą wszyscy członkowie rodziny. Spotkania odbywają się średnio raz na dwa, trzy tygodnie i zwykle są prowadzone przez dwóch terapeutów.
Ilość planowanych spotkań:
Ustalana indywidualnie.
Częstotliwość spotkań:
Raz na dwa-trzy tygodnie.
Czas trwania spotkania:
1,5 godziny.
Specjaliści:
G. Baron - psycholog, psychoterapeuta
M. Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta
S. Nowakowska - psycholog, pedagog, psychoterapeuta
A. Płaczkiewicz - psycholog, psychoterapeuta
Interwencja kryzysowa jest formą pomocy psychologicznej o charakterze doraźnym, krótkoterminowym. Przeznaczona jest dla osób przeżywających trudne sytuacje życiowe np.: utrata bliskiej osoby czy udział w wypadku. Zwykle po jednym lub kilku spotkaniach psycholog wspólnie z konkretną osobą decydują, czy otrzymane wsparcie jest wystarczające lub gdzie szukać pomocy dalej.
Jak się tam dostać?
Wystarczy zgłosić się osobiście lub telefonicznie w sekretariacie Poradni. Zgłoszenia przyjmujemy cały rok.
Specjaliści:
G. Baron - psycholog, psychoterapeuta
M. Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta
Zajęcia grupowe
Adresaci:
Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas siódmych oraz ósmych doświadczających kryzysu emocjonalnego, trudności w relacjach rówieśniczych, czy znacznego przytłoczenia na wizję zbliżającego się egzaminu.
Cele zajęć:
- odreagowanie napięcia emocjonalnego związanego z egzaminami
- wyrażenie emocji związanych z konfliktami i kryzysami rodzinnymi
- uzyskanie wglądu we własne uczucia
- umiejętność rozpoznawania i komunikowania własnych potrzeb
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami i stresem
- uzyskanie wsparcia w powrocie do szkoły
- nawiązywanie i podtrzymywanie relacji rówieśniczych
- rozwój umiejętności społecznych
Ilość planowanych spotkań:
10 spotkań.
Częstotliwość spotkań:
Raz w tygodniu.
Czas trwania spotkania:
90 minut.
Liczebność grupy:
6 - 8 osób.
Jak się dostać na te zajęcia?
Wymagana konsultacja u jednego prowadzących. Prowadzący podejmują decyzję o zakwalifikowaniu ucznia na zajęcia. Należy zgłosić chęć uczestnictwa w sekretariacie, a prowadzący się skontaktują.
Około dwa tygodnie przed zebraniem się grupy jedno z prowadzących będzie kontaktowało się telefonicznie z rodzicami uczniów zakwalifikowanych na zajęcia i przekaże szczegółowe informacje dotyczące terminu rozpoczęcia zajęć. W sytuacji, gdy któraś z osób zrezygnuje, wówczas na to miejsce wchodzi kolejna osoba z listy. W razie pytań lub wątpliwości dotyczących zajęć prosimy o kontakt z jednym z prowadzących poprzez adres email: Anna Płaczkiewicz, Jakub Kordy lub telefonicznie: 22 760 03 87 (sekretariat).
Prowadzący:
A. Płaczkiewicz – psycholog, psychoterapeuta
J. Kordy - psycholog
Najczęściej zadawane pytania:
Ile spotkań można opuścić?
- Jedno.
Czy można dołączyć do istniejącej grupy?
- Nie.
Czy coś muszę przynieść / przygotować?
- Nie.
Adresaci:
Zapraszamy nastolatków, którzy doświadczają trudności emocjonalnych oraz trudności w relacjach, w odnalezieniu się w grupie rówieśniczej, są w trudnej sytuacji rodzinnej, przeżywają kryzys związany np. z rozwodem rodziców, mają obniżony nastrój, przeżywają problemy w szkole, spadek motywacji do nauki, trudności w relacjach z nauczycielami, poszukują swojej tożsamości i drogi życiowej.
Cele zajęć:
- uzyskanie wglądu we własne uczucia i odreagowanie napięcia emocjonalnego
- wyrażenie emocji związanych z konfliktami i kryzysami rodzinnymi
- rozwijanie samoświadomości bycia w grupie
- nabywanie umiejętności rozpoznawania i komunikowania własnych uczuć i potrzeb
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami i stresem
- nawiązywanie i podtrzymywanie dobrych relacji rówieśniczych
- rozwój umiejętności społecznych
W trakcie terapii grupowej nastolatek ma szansę poznać nowe osoby w swoim wieku, które przeżywają podobne trudności. Spotkania polegają głównie na wspólnej rozmowie – dotyczącej trudnych sytuacji, przeżywanych emocji, relacji z innymi. Co jakiś czas psycholog proponuje grupie wykonanie wspólnego zadania. Dzięki uczestnictwu w grupie nastolatek ma szansę zobaczyć, jak widzą go inni, jakie wrażenie wywołują jego zachowania i sposób komunikacji, a także doświadczyć bliskich relacji z rówieśnikami. W pracy grupowej wykorzystywane są techniki terapeutyczne i psychoedukacyjne z uwzględnieniem treningu umiejętności społecznych.
Ilość planowanych spotkań:
Przewidziane 10 spotkań.
Częstotliwość spotkań:
Raz w tygodniu.
Czas trwania spotkania:
90 minut.
Liczebność grupy:
Maksymalnie 5-8 osób.
Jak się dostać na te zajęcia?
Wymagana konsultacja u prowadzących. Prowadzący podejmują decyzję o zakwalifikowaniu ucznia na zajęcia.
Około dwa tygodnie przed zebraniem się grupy jedna z prowadzących będzie kontaktowała się telefonicznie z rodzicami uczniów zakwalifikowanych na zajęcia i przekaże szczegółowe informacje dotyczące terminu rozpoczęcia zajęć. W sytuacji, gdy któraś z osób zrezygnuje, wówczas na to miejsce wchodzi kolejna osoba z listy. W razie pytań lub wątpliwości dotyczących zajęć prosimy o kontakt z jedną z prowadzących poprzez adres email: Anna Płaczkiewicz, Anna Morawska lub telefonicznie: 22 760 03 87 (sekretariat).
Prowadzący:
A. Płaczkiewicz – psycholog, psychoterapeuta
A. Morawska - psycholog
Najczęściej zadawane pytania:
Ile spotkań można opuścić?
- Można opuścić jedno spotkanie.
Czy można dołączyć do istniejącej grupy?
- Nie.
Czy coś muszę przynieść / przygotować?
- Nie.
Adresaci:
Zajęcia przeznaczone są dla uczniów z klas VI-VIII szkół podstawowych, którzy potrzebują skuteczniej radzić sobie w trudnych sytuacjach lub zamartwiają się, gdyż lęk sprawia, że rezygnują z wielu atrakcyjnych dla nich aktywności. Zajęcia realizowane są w formie wykładu oraz części warsztatowej. Warsztaty pomagają wypracować odporność na sytuacje stresogenne, co przekłada się na polepszenie jakości życia i zwiększenie efektywności działania.
Cele zajęć:
- poznanie alternatywnych sposobów reagowania i redukcji negatywnych skutków stresu
- poznanie różnych technik relaksacji
- zapoznanie się ze sposobami postępowania w kryzysowej sytuacji
- rozróżnienie sposobów radzenia sobie ze stresem, które nam służą i warto z nich korzystać
- zapoznanie się ze sposobami radzenia sobie z natrętnymi automatycznymi myślami
- emocje i ich funkcje, czyli jak wykorzystać nasze emocje
Ilość planowanych spotkań:
2 spotkania.
Czas trwania spotkania:
4 godziny.
Liczebność grupy:
Maksymalnie 10 osób.
Jak się dostać na te zajęcia?
Zapisy po wcześniejszej indywidualnej konsultacji u jednego z prowadzących.
Około dwa tygodnie przed zebraniem się grupy jeden z prowadzących będzie kontaktował się telefonicznie z rodzicami uczniów zakwalifikowanych na zajęcia i przekaże szczegółowe informacje dotyczące terminu rozpoczęcia zajęć. W sytuacji, gdy któraś z osób zrezygnuje, wówczas na to miejsce wchodzi kolejna osoba z listy. W razie pytań lub wątpliwości dotyczących zajęć prosimy o kontakt z jednym z prowadzących poprzez adres email: Piotr Bargar, Jakub Kordy lub telefonicznie: 22 760 03 87 (sekretariat).
Prowadzący:
P. Bargar - psycholog
J. Kordy - psycholog
Najczęściej zadawane pytania:
Ile spotkań można opuścić?
- Jedno.
Czy można dołączyć do istniejącej grupy?
- Nie.
Czy coś muszę przynieść / przygotować?
- Nic.
Doradztwo zawodowe
Celem doradztwa zawodowego jest pomoc w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Proces ten jest złożony i wymaga uwzględnienia wielu czynników, takich jak: zainteresowania ucznia, jego umiejętności, doświadczenia, ale też – marzenia i możliwości wyboru. Oznacza to, że z perspektywy osoby uczestniczącej w procesie doradczym, ważne jest poznanie siebie, swojego potencjału, zasobów, które warto wzmocnić oraz wyznaczenie sobie celu spójnego z osobistymi dążeniami, ale też – zgodnego z rzeczywistością. Spotkanie z doradcą zawodowym może być ważnym krokiem w procesie poznania siebie i planowania dalszej drogi kształcenia. Trzeba jednak pamiętać, że „doradca powinien wzmacniać, ukierunkowywać ucznia, nie dając mu gotowych recept…”
W ramach diagnozy i porady edukacyjno-zawodowej prowadzone są następujące działania:
- rozmowa doradcza – spotkanie z doradcami zawodowymi, w czasie którego ustalone zostają obszary potrzeb rozwoju, zainteresowań i kompetencji, związanych z pracą zawodową oraz potencjalne ścieżki rozwoju zawodowego i dalszego kształcenia. Rozmowa prowadzona jest w oparciu o wywiad z uczniem oraz jego rodzicem. Doradca zawodowy uwzględnia także sytuację szkolną, rodzinną i zdrowotną ucznia.
- wypełnianie testów doradczych – narzędzia używane podczas doradztwa zawodowego, są profesjonalnymi kwestionariuszami stworzonymi na potrzeby diagnozy potencjału, obszarów preferencji oraz zainteresowań.
- omówienie wyników badań, zainteresowań i preferencji, opis mocnych stron oraz obszarów do pracy (wraz ze wskazówkami dotyczącymi ich rozwoju) oraz wskazanie dróg edukacyjnych i zawodowych. Doradca zawodowy uwzględnia warunki rekrutacji i oczekiwane wymagania w zależności od planowanego wyboru.
Spotkanie trwa ok 2-2,5 godziny.
Specjaliści:
M. Postuła - pedagog, doradca zawodowy, provider Neuroflow
M. Rutkowska - pedagog, doradca zawodowy
Konsultacje
Specjaliści:
P. Bargar - psycholog
M. Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta
S. Nowakowska - psycholog, pedagog, psychoterapeuta
A. Płaczkiewicz - psycholog, psychoterapeuta
Specjaliści:
G. Baron - psycholog, psychoterapeuta
A. Płaczkiewicz - psycholog - psychoterapeuta
S. Nowakowska - psycholog, pedagog, psychoterapeuta
Specjaliści:
G. Baron - psycholog, psychoterapeuta
M. Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta
A. Morawska - psycholog
S. Nowakowska - psycholog, pedagog, psychoterapeuta
A. Płaczkiewicz - psycholog, psychoterapeuta
Specjaliści:
M. Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta
A. Kubas - pedagog
E. Ler-Molska - pedagog, logopeda
P. Łodyga - pedagog
S. Nowakowska - psycholog, pedagog, psychoterapeuta
M. Postuła - pedagog, doradca zawodowy, provider Neuroflow
M. Rutkowska - pedagog, doradca zawodowy
A. Szmytkowska - pedagog, terapeuta SI
Specjaliści:
A. Morawska - psycholog
Coaching rodzicielski to proces wsparcia, który pomaga rodzicom w lepszym zrozumieniu i zarządzaniu relacjami z dziećmi. Jego celem jest rozwijanie umiejętności wychowawczych, zwiększenie pewności siebie w podejmowaniu decyzji dotyczących rodziny oraz poprawa komunikacji z dziećmi.
Podczas sesji coachingowych rodzice mają możliwość odkrywania swoich wartości, potrzeb oraz wyzwań, przed którymi stają w codziennym życiu rodzinnym. Coach, jako neutralny doradca, pomaga w identyfikowaniu celów wychowawczych i opracowywaniu strategii ich osiągania. Wspólnie pracują nad budowaniem zdrowych nawyków komunikacyjnych, rozwiązywaniem konfliktów oraz radzeniem sobie ze stresem związanym z rodzicielstwem.
Coaching rodzicielski często opiera się na konkretnej metodologii oraz narzędziach, które pozwalają rodzicom lepiej rozumieć potrzeby swoich dzieci oraz dostosowywać swoje podejście do ich indywidualnych temperamentów i etapu rozwoju. Efektem tego procesu jest nie tylko poprawa jakości relacji w rodzinie, ale także wzrost satysfakcji z bycia rodzicem.
Warto zaznaczyć, że coaching rodzicielski nie zastępuje terapii, lecz stanowi wartościowe wsparcie w procesie wychowawczym, ukierunkowane na rozwój osobisty zarówno rodziców, jak i dzieci.
Specjaliści:
M. Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta
A. Skibniewska-Kwiatkowska - psycholog
Skład Zespołu ds. Młodzieży:
Gabriela Baron - psycholog, psychoterapeuta
Małgorzata Jarnuszkiewicz - pedagog, psychoterapeuta
Anna Morawska - psycholog
Sylwia Nowakowska - psycholog, pedagog, psychoterapeuta
Anna Płaczkiewicz - psycholog, psychoterapeuta
Monika Postuła - pedagog, doradca zawodowy
Mirosława Rutkowska - pedagog, doradca zawodowy
Anna Skibniewska-Kwiatkowska - psycholog