Dzień dobry,
W tym nietypowym dla nas wszystkich czasie chciałabym dzielić się z Państwem pomysłami, ćwiczeniami oraz zabawami, które sama robię w domu ze swoimi dziećmi.
Zaglądajcie na naszą stronę, ponieważ będę sukcesywnie uzupełniała ją o nowe ćwiczenia.
Pozdrawiam serdecznie!
mgr Katarzyna Pasieczna
(fizjoterapeuta, pedagog, terapeuta SI)

 

Układ dotykowy
  • „Dotykowe pudełko”
    Weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę. Umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka i spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka.
  • Zabawa w kąpieli
    Zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj maluchowi myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach. Możesz też dodać do kąpieli odrobinę krochmalu z mąki ziemniaczanej.
  • „Naleśnik”
    Ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.
  • Malowanie dłońmi, stopami
    Farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia. Można wykorzystać do malowania różne powierzchnie (płytki w łazience, rozłożone pudło, folię malarską).
  • Tworzenie własnych mas sensorycznych
    Masa solna: 1,5 szklanki mąki pszennej, pół szklanki mąki ziemniaczanej, 2 szklanki soli, 1 szklanka wody.
    Sztuczny śnieg: 1 pianka do golenia, 8 paczek sody oczyszczonej, 2 łyżki mąki ziemniaczanej. Duża ilość = więcej zabawy! 🙂
    Piankolina: 1 kg mąki ziemniaczanej, 1 pianka do golenia, odrobina płynu do naczyń. Można też dodać barwniki spożywcze.
Układ przedsionkowy
(odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację)
  • Skakanie na piłce
    Wspólne zabawy na dużej piłce (odbijanie, unoszenie, dociskanie do ściany, kładzenie się na piłce przodem i tyłem).
  • Tor przeszkód
    Stwórzcie wspólnie tor przeszkód taki, który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp. Użyjcie taśmy malarskiej (którą doskonale można stworzyć linię do chodzenia czy przeskakiwania, przyklejenie taśmy na futrynie i stworzenie pajęczyny, którą trzeba przejść), poduszek (na których można skakać czy przekładać, tunel (oczywiście pod krzesłami) oraz różnego rodzaju rzeczy, które przyjdą Wam do głowy.
  • Turlanie
    Turlanie się po pokoju: transportowanie zabawek trzymanych w rękach czy w nogach, na drugi koniec pokoju.
  • Bieganie
    Przypomnij sobie zabawę w berka: może być to np. berek drewniany, plastikowy, metalowy czy kolorowy. Biegając po pokoju dziecko musi na stop dotknąć np. czegoś drewnianego lub czegoś w wybranym kolorze.S
  • Skakanie
    Zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką, przeskakiwanie przez rozłożoną z szalików drabinę.
  • Ślizganie na kocyku
    Dziecko kładzie się na kocu na brzuchu i przemieszcza się po mieszkaniu (domowa deskorolka).
Układ proprioceptywny
(tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów)
  • Siłowanie
    Usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”.
  • Masaż
    Mocne dociskanie całego ciała.
    Zawijanie dziecka w tzw: naleśnik (koc, kołdrę): możemy go ugniatać z różnym naciskiem, dziecko ma się wydostać, a my mu w tym przeszkadzamy.
    Zabawa w ,,kanapkę”: dziecko kładzie się na podłodze pierwsze, następnie możemy układać koce, poduszki, zabawki, czy rodzeństwo tworząc kolejne warstwy 🙂
Układ wzrokowy
(tzw. percepcja wzrokowa)
  • Zapamiętanie jak największej ilości przedmiotów eksponowanych na obrazku.
  • Wyszukiwanie różnic lub podobieństw na obrazkach.
  • Układanie puzzli, gra w „Dobble wiosenne”, „Detektyw”, „Wiosenne kwiaty- sudoku (pdf).
  • Zwracanie uwagi na szczegóły w otoczeniu np. szukamy w pomieszczeniu  wszystkich rzeczy w danym kolorze czy kształcie.
  • Kolorowanie według wzoru.
  • Ćwiczenia polegające na wodzeniu przedmiotu oczami (głowa bez ruchu).
Ćwiczenia rozwijające planowanie motoryczne
  • Ćwiczenia ruchowe według instrukcji słownej: skakanie jak króliczek/żaba, wyciąganie szyi jak żyrafa, maszerowanie do przodu, do tyłu lub w prawo/lewo, chodzenie raz na piętach raz na palcach, kładzenie się na brzuchu/plecach. Zabawy naśladowcze – zwierzęta
  • Naśladowanie różnych pozycji ciała po dorosłym (np. dorosły wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, dziecko po nim powtarza). Ułatwieniem dla dziecka będzie kontrola w lustrze. Zabawy naśladowcze – wersja II Zabawy naśladowcze – wersja III
  • Przyjmowanie pozycji takich, jak na zdjęciach w gazecie czy książce.
  • Zabawy przy muzyce rozwijające koordynację i schemat ciała: taniec, poruszanie określoną częścią ciała, wystukiwanie lub wyklaskiwanie rytmów, imitacje ruchowe do słów piosenki: „Głowa, ramiona, kolana pięty”

Inne pomysły na zabawy: