PRAWO
Treści obowiązujących aktów prawnych:
PROCEDURA ZGŁASZANIA NA BADANIE I PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY UCZNIÓW Z PODEJRZENIEM DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ I WYDAWANIA OPINII O SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NR 23 W WARSZAWIE
Podstawa prawna
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. 2013 poz. 199, ze zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017r. poz. 649).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 373).
Informacje ogólne
Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa) odnoszą się do uczniów w normie intelektualnej, którzy mają trudności w uczeniu się wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania percepcyjno-motorycznego i poznawczego. Wyróżnia się następujące rodzaje dysleksji:
- dysleksja – trudności w czytaniu,
- dysortografia – błędy w pisaniu,
- dysgrafia – niski poziom graficzny pisma,
- dyskalkulia – trudności w nauce matematyki.
- Podstawą rozpoczęcia postępowania diagnostycznego (psychologicznego, pedagogicznego, logopedycznego, integracji sensorycznej, diagnozy neurorozwojowej INPP) jest własnoręcznie wypełnione przez rodziców lub pełnoletniego ucznia wniosku o przeprowadzenie badań psychologiczno-pedagogicznych (pdf; 409 KB; PL), który należy złożyć u specjalisty, w sekretariacie Poradni lub w formie elektronicznej. Zgłoszenie w postaci elektronicznej składa się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej utworzonej na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Do zgłoszenia rodzic/pełnoletni uczeń dołącza elektroniczne kopie niezbędnych dokumentów, uwierzytelnione przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP.
- Wskazane jest dołączenie do wniosku o przeprowadzenie badania opinii wychowawcy, opinii nauczyciela języka polskiego lub innych specjalistów pracujących z uczniem.
- Wskazane jest, aby rodzice lub pełnoletni uczeń dołączyli do wniosku wytwory pisemne ucznia (np. zeszyty, dyktanda, sprawdziany).
- Poradnia może wymagać od rodzica zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia, zawierającego informacje niezbędne do wydania opinii np. informacji od neurologa o wykluczeniu organicznego podłoża trudności szkolnych.
- Podstawą rozpoczęcia badania jest dobry ogólny stan zdrowia dziecka (tj. brak oznak przeziębienia, osłabienia, niewyspania, bólu czy głodu) oraz odpowiednie przygotowanie dziecka do badania przez rodzica: poinformowanie o celu badania i czasie jego trwania. Rodzic zobowiązany jest do przebywania na terenie Poradni przez cały czas pobytu dziecka na badaniu.
- Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się wymaga przeprowadzenia w Poradni:
- wywiadu z rodzicami,
- badania psychologicznego,
- badania pedagogicznego,
- badania logopedycznego (jeśli istnieje taka potrzeba),
- analizę dokumentów dziecka (zeszytów szkolnych, ćwiczeń ortograficznych, dokumentacji medycznej).
Diagnoza ucznia może składać się z kilku spotkań badawczych i obejmuje:
- określenie poziomu rozwoju inteligencji;
- ustalenie modelu dominacji stronnej (lateralizacji);
- określenie poziomu rozwoju funkcji percepcyjnych (należą do nich: funkcje wzrokowo-przestrzenne, funkcje słuchowo-językowe, motoryka duża i mała, w tym sprawność grafomotoryczna, orientacja w schemacie ciała i kierunkowo-przestrzenna);
- ocenę poziomu rozwoju mowy – w sytuacji występowania niewłaściwej artykulacji;
- ocenę podstawowych umiejętności szkolnych, w tym czytania, pisania i liczenia;
- ocenę ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się (dzieci przedszkolne i na I etapie edukacyjnym) lub rozpoznanie specyficznych trudności w uczeniu się (II etap edukacyjny): dysleksji (trudności w czytaniu, w aspekcie tempa, techniki i rozumienia czytanych treści), dysortografii (trudności z opanowaniem poprawnej pisowni), dysgrafii (problemy w opanowaniu pożądanego poziomu graficznego pisma), dyskalkulii (trudności w nabywaniu kompetencji matematycznych).
- Po badaniu następuje omówienie wyników badań z rodzicami, przekazanie zaleceń postdiagnostycznych przez specjalistów diagnozujących ucznia, udzielenie porady dla rodziców dotyczącej możliwych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka.
- Pierwsza diagnoza mająca na celu rozpoznanie u ucznia ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się powinna być przeprowadzona w klasach I-III (I etap edukacyjny).
- Podczas następnego badania dziecko może otrzymać opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się (jednak nie wcześniej niż 1 września roku szkolnego, w którym dziecko rozpoczyna naukę w klasie IV). Wskazane jest wykazanie się pracą mającą na celu usprawnienie zaburzonych obszarów oraz znajomością zasad pisowni ortograficznej.
- Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek o wydanie opinii (pdf; 508 KB; PL).
- Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się powinna być wydana nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej (tj. 1 września roku szkolnego, w którym dziecko rozpoczyna naukę w klasie IV) i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej. Opinia może być wydana po ukończeniu szkoły podstawowej w szczególnych przypadkach. Dotyczy to uczniów, u których z różnych przyczyn niemożliwe było wydanie opinii w terminie ustawowym lub w przypadku których zachodzą inne uzasadnione, niezależne od ucznia okoliczności, uniemożliwiające wydanie takiej opinii. W takiej sytuacji opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi szkoły ponadpodstawowej w następującym trybie:
1) nauczyciel bądź specjalista pracujący z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców/pełnoletniego ucznia lub na wniosek rodziców/pełnoletniego ucznia składa do dyrektora szkoły wniosek wraz z uzasadnieniem;
2) dyrektor zasięga w tej sprawie opinii rady pedagogicznej;
3) dyrektor szkoły składa wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz informuje o tym fakcie rodziców/ pełnoletniego ucznia;
4) rodzice z uczniem lub pełnoletni uczeń zgłaszają się do poradni psychologiczno[1]pedagogicznej w celu przeprowadzenia postępowania diagnostycznego i wydania opinii.
- Opinię odbiera rodzic/pełnoletni uczeń w sekretariacie Poradni lub zgodnie z prośbą rodzica – otrzymuje ją pocztą na adres zamieszkania.
- Na wniosek rodzica bądź pełnoletniego ucznia Poradnia przekazuje kopię opinii do szkoły lub placówki.
- Opinia stwierdzająca występowanie specyficznych trudności w uczeniu się zachowuje swoją ważność do końca edukacji szkolnej ucznia.
- Opinia stwierdzająca występowanie specyficznych trudności w uczeniu uprawnia do:
1) dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
2) objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
3) dostosowania warunków egzaminów zewnętrznych – zgodnie z zasadami zawartymi w Komunikacie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej;
4) zwolnienia z nauki drugiego języka obcego (tylko w przypadku stwierdzenia głębokiej dysleksji rozwojowej).
PROCEDURA
W przypadku, gdy publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym publiczna poradnia specjalistyczna, stała się niewłaściwa do udzielania pomocy dziecku, w szczególności w związku ze zmianą terenu działania poradni lub zmianą miejsca zamieszkania dziecka, dyrektor poradni, na wniosek rodziców dziecka, niezwłocznie przekazuje publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, właściwej do udzielania pomocy dziecku, indywidualną teczkę zawierającą dokumentację badań i czynności uzupełniających.
W przypadku konieczności przeniesienia dokumentów do innej poradni należy kierować się poniższą procedurą:
- Teczkę dziecka przekazuje się do innej poradni na podstawie pisemnego wniosku rodzica/prawnego opiekuna lub na wniosek pełnoletniego ucznia, gdy jest to jego dokumentacja.
- W poradni istnieje druk właściwego wniosku o przekazanie teczki. (Wniosek o przekazanie dokumentacji (pdf; 515 KB; PL))
- Wniosek składa się w poradni, która posiada teczkę klienta.
- Teczka przekazywana jest do poradni właściwej do udzielania pomocy dziecku - wskazanej we wniosku.
- Teczka przesyłana jest pocztą - listem poleconym. Dopuszcza się również przekazywanie teczek bezpośrednio poprzez pracowników poradni (w sposób uzgodniony przez zainteresowane poradnie).
- Za przekazanie teczki klienta odpowiedzialna jest ta poradnia, w której teczka klienta znajduje się w chwili składania wniosku.
- Rodzice/opiekunowie prawni nie otrzymują dokumentacji klienta do wglądu ani osobistego przekazania.
- Teczka klienta jest własnością poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Zalecenia dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa
i ochrony dzieci przed przemocą
Zalecenia służą zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki dzieciom i młodzieży uczęszczających do:
- form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym korzystającym z opieki dziennego opiekuna na podstawie umowy zawartej przez m.st. Warszawa,
- przedszkoli,
- szkół,
- placówek działających na podstawie Prawa oświatowego,
- instytucji kultury,
- placówek wsparcia dziennego,
- ośrodka interwencji kryzysowej,
- jednostek działających w zakresie sportu i rekreacji,
- prowadzonych przez m.st. Warszawę oraz realizujących zadania m.st. Warszawy na jego zlecenie. Zalecenia dotyczą również dzieci i młodzieży korzystającej z oferty organizacji pozarządowych i podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, realizujących zadania na zlecenie m.st. Warszawy.
Zalecenia wpisują się w zadania wyżej wymienionych jednostek i podmiotów, dotyczą zapobiegania i przeciwdziałania przemocy wobec dzieci i młodzieży oraz podejmowania działań w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa.
ZALECENIA OGÓLNE
- Kierownicy jednostek, oraz inne podmioty wskazane na wstępie biorą pod uwagę zalecenia we własnym zakresie i wdrażają je odpowiednio w oparciu o przepisy powszechnie obowiązujące, statuty jednostek oraz wewnętrzne regulacje przyjęte w tych jednostkach i podmiotach.
- Zalecania obejmują dzieci i młodzież do ukończenia 18 roku życia.
- Zalecenia dotyczą nauczycieli, wychowawców, pracowników, osób, z którymi zawarto umowy cywilnoprawne, stażystów, praktykantów, wolontariuszy oraz dziennych opiekunów, zwanych dalej kadrą.
- Realizacja zaleceń podlega monitoringowi przez osoby wyznaczone przez kierownika jednostki lub osoby, które kierują działalnością podmiotu.
- Zaleca się, by okresowo analizować z kadrą realizację zaleceń z uwzględnieniem przypadków stwierdzenia zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży oraz podejmowanych interwencji.
ZALECENIA SZCZEGÓŁOWE
- Zatrudnienie pracowników powinno odbywać się zgodnie z w przepisami prawa, które określają kwalifikacje i wymagania wobec przyjmowanej do pracy kadry. W tym zakresie należy zwrócić uwagę m. in. na wymóg uzyskiwania informacji z Krajowego Rejestru Karnego i Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- Zaleca się podnoszenie wiedzy i kompetencji kadry poprzez dostęp do szkoleń w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i udzielania pomocy w sytuacjach zagrożenia.
- W nawiązaniu do zadań realizowanych na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących, zapisów w statutach, innych wewnętrznych regulacji przyjętych w jednostkach i podmiotach wskazane jest wdrażanie:
- zasad bezpiecznych relacji kadry z dziećmi i młodzieżą,
- zasad ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci i młodzieży,
- procedur zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka ze strony kadry, członków rodziny, rówieśników i osób dla niego obcych.
4. W miarę możliwości jednostka i podmiot zapewniają kadrze materiały edukacyjne i informacyjne przeznaczone dla rodziców/opiekunów, które dotyczą ich roli w wychowaniu dzieci i bezpiecznych relacji z dzieckiem.
5. W przypadku jednostek wskazanych we wstępie zaleceń w pkt 1-7 oraz organizacji pozarządowych i podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, wskazane jest rozwijanie współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci, w szczególności przez prowadzenie konsultacji i udzielanie porad w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i przemocą.
6. W celu zapewnienia sprawnej interwencji – w jednostce i podmiocie zapewnia się dostęp do danych kontaktowych lokalnych instytucji i organizacji zajmujących się interwencją i pomocą w przypadkach krzywdzenia dzieci, m.in. Policji, podmiotów leczniczych, czy sądu.
7. W przypadku jednostek wskazanych we wstępie zaleceń w pkt 2 – 8,oraz organizacji pozarządowych i podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, zaleca się umieszczenie na stronach internetowych i tablicach ogłoszeń informacji dla dzieci i młodzieży dotyczących możliwości uzyskania przez nie pomocy w sytuacjach trudnych, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania.
8. Zaleca się publikację zaleceń na stronach internetowych jednostek i podmiotów, do których skierowane są zalecenia oraz wywieszenie ich w miejscu dostępnym dla kadry, wychowanków, uczniów oraz rodziców/opiekunów prawnych.
PREZYDENT
MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
/-/
Rafał Trzaskowski
Materiał źródłowy: Zalecenia dotyczące praw dziecka (pdf; 417 kB, PL)
Inspektor ochrony danych osobowych:
Sebastian Kępka
e-mail: iod.wesola@edukompetencje.pl
Inspektor realizuje swoje zadania ze wsparciem zespołu Firmy Edukompetencje.
podstawa prawna powołania i funkcjonowania Inspektora:
- Art. 37 – 39 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dziennik Urzędowy UE, L 119/1 z 4 maja 2016);
- Art. 8 – 10 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1000).
- Zarządzenie nr 4/2018 Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 23 w Warszawie z dnia 30 lipca 2018 r w sprawie wyznaczenia Inspektora Ochrony Danych Osobowych w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 23 w Warszawie.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych kandydatów do pracy
w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 23 w Warszawie
na stanowiska pedagogiczne i samorządowe
Spełniając obowiązek wynikający z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016) (dalej: RODO), informujemy:
- Dane osobowe zawarte w dokumentach aplikacyjnych przesłanych przez kandydatów są przetwarzane w celu przeprowadzania przez Administratora procesów rekrutacji na pracowników.
- Administratorem danych osobowych kandydatów na pracowników jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 23
w Warszawie, z siedzibą przy 1 Praskiego Pułku WP 8, 05-075 Warszawa. Kontakt do Inspektora ochrony danych: iod.wesola@edukompetencje.pl. - Dane w zakresie określonym w poniższych przepisach prawa, będą przez Administratora przetwarzane na podstawie
6 ust. 1 lit. c RODO, tj. obowiązku realizacji wymogów prawa, w szczególności:
a) art. 221 §1 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. 2019 poz. 1040 ze zm.);
b) w przypadku kandydatów na pracowników pedagogicznych – dodatkowo Art. 9 - 10 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 2215) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017 poz. 1575);
c) w przypadku kandydatów na pracowników samorządowych – dodatkowo Art. 6 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. 2019, poz. 1282);
d) w przypadku osób mających w trakcie zatrudnienia sprawować opiekę nad dziećmi - art. 21 ustawy z dnia 16 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. 2016 poz. 862 z późn. zm.);
a także na podstawie Art. 6 ust. 1 lit. b RODO – w celu zatrudnienia wybranych kandydatów. - Podstawą prawną przetwarzania danych kandydatów wykraczających poza zakres wymagany przepisami prawa jest
6 ust. 1 lit. a RODO, tj. zgoda wyrażona przez kandydata. - Dokumenty zawierające dane kandydatów będą przechowywane do momentu ustania ich przydatności, a więc
do zakończenia procesu rekrutacji, tj. do czasu efektywnego podjęcia pracy przez pracownika zrekrutowanego w trakcie danej rekrutacji. W przypadku danych przetwarzanych na podstawie zgody kandydata, będą one mogły być przez Administratora usunięte wcześniej, niezwłocznie po wycofaniu zgody. - Administrator zastrzega sobie możliwość przechowywania danych zawartych w dokumentach aplikacyjnych do celów przyszłych rekrutacji – może to mieć miejsce jedynie w przypadkach, gdy kandydaci wyrażą na to zgodę.
- Przekazane dane osobowe mogą być udostępnione jedynie podmiotom uprawnionym z przepisów prawa.
- Osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do dostępu do treści podanych danych osobowych i ich sprostowania oraz ograniczenia przetwarzania, a w przypadku danych przetwarzanych na podstawie zgody, prawo do wycofania zgody oraz do usunięcia danych.
- Osoba, której dane będą przetwarzane, ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
w przypadku podejrzenia nieprawidłowości przy przetwarzaniu jej danych. - Wzięcie udziału w rekrutacji i związane z tym podanie danych jest dobrowolne, ale Administrator ma prawo żądać określonych danych kandydatów, na podstawie wyżej wymienionych przepisów prawa. Niepodanie tych danych przez kandydatów uniemożliwi ich udział w procesie rekrutacji.
Więcej informacji znajdziecie Państwo w materiale informacyjnym - rekrutacja pracownika (pdf; 576 KB; PL).