Oferta dla Rodziców

na rok szkolny 2019/2020

Konsultacje

Specjaliści:

P. Bargar – psycholog
G. Baron – psycholog, psychoterapeuta
A. Pietruczyk-Nowocień – psycholog, psychoterapeuta
J. Foksa – pedagog, psychoterapeuta
A. Skibniewska-Kwiatkowska – psycholog
H. Furtak – psycholog
A. Jabłkowska – psycholog
D. Zientak – psycholog
A. Wielgosz – psycholog
T. Wnuk – psycholog

Specjaliści:

M. Postuła – pedagog, doradca zawodowy
K. Podgórska – pedagog
A. Szmytkowska – pedagog, terapeuta SI
P. Łodyga – pedagog
M. Rutkowska – pedagog, doradca zawodowy
M. Łuszkiewicz – pedagog

Specjaliści:
M. Postuła - pedagog, doradca zawodowy
M. Rutkowska - pedagog, doradca zawodowy

Terapia

To rozmowa, podczas której rodzice mogą zdobyć nową wiedzę.

Indywidualna konsultacja jest okazją do przyjrzenia się relacjom między rodzicem i dzieckiem, zastanowieniem się nad przyczynami danej sytuacji i poszukaniem wspierających form komunikacji w rodzinie.

Czego można się dowiedzieć?
Między innymi można uzyskać podpowiedź, jak znaleźć sposób na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dzieckiem. Może też podreperować swój warsztat rodzicielski oraz zdobyć nowe umiejętności związane z wychowaniem dziecka.

Specjaliści:
A. Skibniewska-Kwiatkowska - psycholog
G. Baron - psycholog, psychoterapeuta
J. Foksa - pedagog, psychoterapeuta

Zdarza się, że po konsultacji u psychologa dotyczącej problemu dziecka, czy nastolatka pada propozycja konsultacji lub terapii rodzinnej.
Dzieje się tak wtedy, gdy psycholog przypuszcza, że problem dziecka, czy nastolatka w dużym stopniu wiąże się z trudnościami, jakie dotyczą funkcjonowania całej rodziny. Przykładowym problemem dziecka lub nastolatka kwalifikującym się do konsultacji rodzinnej jest: odmowa chodzenia do szkoły, znaczne trudności wychowawcze lub znaczne problemy emocjonalne dziecka lub nastolatka, wyrażające się np. poprzez zaburzenia odżywiania.
W spotkaniach terapeutycznych uczestniczą wszyscy członkowie rodziny. Spotkania odbywają się średnio raz na dwa, trzy tygodnie i zwykle są prowadzone przez dwóch terapeutów.

Ilość planowanych spotkań:
Ustalane indywidualnie.

Częstotliwość spotkań:
Raz na dwa-trzy tygodnie.

Czas trwania spotkania:
1,5 godziny.

Prowadzący:
G. Baron – psycholog, psychoterapeuta
J. Goska – psycholog
J. Foksa - pedagog, psychoterapeuta

Interwencja kryzysowa jest formą pomocy psychologicznej o charakterze doraźnym, krótkoterminowym. Przeznaczona jest dla osób przeżywających trudne sytuacje życiowe np.: utrata bliskiej osoby czy udział w wypadku. Zwykle po jednym lub kilku spotkaniach psycholog wspólnie z konkretną osobą decydują, czy otrzymane wsparcie jest wystarczające lub gdzie szukać pomocy dalej.

Jak się tam dostać?
Wystarczy zgłosić się osobiście lub telefonicznie w sekretariacie Poradni. Zgłoszenia przyjmujemy cały rok.

Specjaliści:
G. Baron - psycholog, psychoterapeuta

Zajęcia grupowe

Szkoła dla Rodziców i Wychowawców to warsztat dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami.

Jego głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.

Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co (zgodnie z wynikami badań J. D. Hawkinsa) sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.

Program oparty jest na cyklu książek A. Faber i E. Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, „Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, żeby samemu żyć z godnością”, „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny”, „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole”, „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały” (Wydawnictwo Media Rodzina).

Szkoła dla Rodziców i Wychowawców uczy budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu.

Tematyka zajęć:

Budowanie relacji dorosły – dziecko, a w tym:

  • wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane
  • rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć
  • aktywne, wspierające słuchanie
  • motywowanie dziecka do współdziałania
  • modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka
  • uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole
  • wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka
  • budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka
  • konstruktywne rozwiązywanie konfliktów

Ilość planowanych spotkań:
10 spotkań.

Częstotliwość spotkań:
Raz w tygodniu.

Czas trwania spotkania:
4 godziny dydaktyczne.

Liczebność grupy:
Do 14 osób.

Jak się dostać na te zajęcia?
Wymagany zapis telefoniczny lub osobiście w sekretariacie Poradni. Nabór trwa cały rok.

Prowadzący:
A. Skibniewska-Kwiatkowska – psycholog
J. Goska – psycholog
D. Zientak – psycholog
H. Furtak – psycholog
B. Choińska-Godlewska – psycholog
G. Baron – psycholog, psychoterapeuta
M. Postuła – pedagog, doradca zawodowy
P. Łodyga – pedagog
J. Foksa – pedagog, psychoterapeuta

Najczęściej zadawane pytania:

Ile spotkań można opuścić?
– Nie powinno się opuszczać zajęć. Maksymalnie dwa, ale nie następujące po sobie.

Czy można dołączyć do istniejącej grupy?
– Nie można.

Czy coś muszę przynieść  / przygotować?
– Nie ma wymagań.

Jak długo przed ruszeniem zajęć prowadzący skontaktują się ze mną?
– 2 tygodnie wcześniej.

Adresaci:
Zajęcia przeznaczone są dla rodziców dzieci w wieku 0-6 lat, chcących poszerzać swoje kompetencje wychowawcze.

Cele zajęć:

  • lepsze rozpoznawanie motywów swoich działań
  • nabycie umiejętności rozpoznawania własnych emocji i ich kontroli w sytuacjach trudnych
  • pogłębienie wiedzy na temat konsekwencji stosowania niekonstruktywnych metod wychowawczych
  • poszerzanie swoich umiejętności wychowawczych
  • poznanie i możliwość ćwiczenia nowych, bardziej sprzyjających dziecku wzorców zachowań

Ilość planowanych spotkań:
3 spotkania.

Częstotliwość spotkań:
Raz w tygodniu.

 Czas trwania spotkania:
4 godziny.

Liczebność grupy:
Do 14 osób.

Jak się dostać na te zajęcia?
Wymagany zapis telefoniczny lub osobiście w sekretariacie Poradni. Nabór trwa cały rok.

Prowadzący:

J. Goska - psycholog
H. Furtak – psycholog
B. Choińska-Godlewska - psycholog
A. Wielgosz - psycholog

Najczęściej zadawane pytania:
Ile spotkań można opuścić?
– Żadnych.

Czy można dołączyć do istniejącej grupy?
– Nie.

Czy coś muszę przynieść  / przygotować?
– Nic.

Jak długo przed ruszeniem zajęć prowadzący skontaktują się ze mną?
– 2 tygodnie.

Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z Zespołęm Aspergera to otwarte spotkania, do których można dołączyć w dowolnym momencie. Dzielimy się doświadczeniami, wspieramy w problemach, wymieniamy informacjami. Spotkania odbywają się raz w miesiącu.

Na pierwszym spotkaniu ustalamy harmonogram kolejnych spotkań. O ewentualnym odwołaniu terminu poinformujemy Państwa na stronie internetowej.

Specjaliści:
D. Zientak – psycholog
A. Wielgosz – psycholog

Adresaci:
Zajęcia przeznaczone są dla wszystkich ojców, którzy chcieliby wspólnie poszukać pomysłów jak stać się lepszym tatą i poczuć się lepiej w roli ojca oraz znaleźć lepsze miejsce dla siebie w swoim życiu. Warsztat nakierowany jest przede wszystkim na wymianę doświadczeń pomiędzy ojcami oraz na wzajemne wsparcie w trudnych bieżących sytuacjach.

Niektóre z tematów zajęć:

  • kim jest współczesny polski ojciec?
  • z czego można czerpać w kontakcie z dzieckiem?
  • co dostałem od swoich rodziców?
  • mój związek z matką dziecka
  • jak wspierać moje dzieci?
  • dziecko w konflikcie między rodzicami

Ilość planowanych spotkań:
10 spotkań.

Częstotliwość spotkań:
Raz w tygodniu.

Czas trwania spotkania:
90 minut.

Liczebność grupy:
Maksymalnie  10 osób.

Jak się dostać na te zajęcia?
Wymagana konsultacja u prowadzących.

Prowadzący:
J. Foksa – pedagog, psychoterapeuta
P. Bargar – psycholog

 

Najczęściej zadawane pytania:

 Ile spotkań można opuścić?
- 3 nieusprawiedliwione nieobecności oznaczają wykreślenie z listy.

Czy można dołączyć do istniejącej grupy?
- Nie.

Czy coś muszę przynieść / przygotować?
- Nic.

Jak długo przed ruszeniem zajęć prowadzący skontaktują się ze mną?
- 2 tygodnie.